Technické problémy :  Diskusní fórum TKB
 
Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2
Rozvody
Autor: Pepa (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 14:22

Jen takovy vsetecny dotaz, Vy z pametniku nevite nahodou proc v Tatre zvolili pro pohon rozvodu ozubeny remen a ne retez jako napr u T603 ???

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 14:33

Možno kvôli hluku, možno kvôli tomu, že ten motor sa plánoval aj pre použitie v motošporte - autokros a tak, kde točí úplne iné otáčky ako nejaká E1-ka

Re: Rozvody
Autor: lucian (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 14:39

V době vývoje motoru T613 o autokrosu neměli ani tušení natož, aby něco plánovali. Spíše bych se přikláněl k tomu hluku.

Re: Rozvody
Autor: Zdicho (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 15:26

Určitě se to jednodušeji mění než řetěz. Určitě to bude i levnější. Vzhledem k DOHC motoru to bude i konstrukčně jednodušší.

Re: Rozvody
Autor: Maty Pce (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 17:27

Pepo umíš si představit tu velikost a umístění řetězu u DOHC? Nemluvě o konstrukčních problémech, váze a hluku.

Re: Rozvody
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 18:25

Rozvodový řemen se mění odkdy, resp. po kolika km? Třeba u té T603.

Re: Rozvody
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 19:24

Som presvedčený, že hlavným dôvodom, prečo boli pre T613 navrhnuté rozvodové remene, bol vtedajší módny trend. Bola to vtedy pokroková konštrukcia, prinášajúca výhody nižšej hmotnosti (hlavne zotrvačnej) a tichšieho chodu. Nevýhody boli tiež značné, takže to bolo dosť odvážne riešenie - domáce remene mali nevyhovujúcu životnosť a zapríčinili haváriu mnohých motorov, na zahraničné nebol dostatok devízových prostriedkov, a chýbali aj skúsenosti.
Je omylom si myslieť, že remene sú pre autokros vhodnejšie, ako reťaz. Opak je pravdou, remene sú omnoho náchylnejšie na preskočenie a rázovú prevádzku autokrosových speciálov s prudkých striedaním otáčok (nadskočenie vozidla a dopad na zem s prudkým pribrzdením kolies) znášajú veľmi zle. Práve preto sa ani neodporúča roztláčať/rozťahovať vozidlá s remeňovými rozvodmi.
A ešte niekoľko poznámok k horeuvedeným názorom:
- Tatra 87 používala jednu(!) dlhú rozvodovú reťaz pre obidva rady válcov V8 motora OHC - bez konštrukčných problémov
- T603 nemá rozvod remeňmi, ale pomerne krátkou reťazou s automatickým napínákom, poháňa 1 vačkový hriadeľ pre OHV
- životnosť kvalitných rozvodových remeňov u T613 sa odporúča na 70, max. 80 tis. km; nekvalitné čs. by som radšej nemontoval - iba ako núdzové dočasné riešenie

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 19:53

70 tisíc, prípadne 3 roky správne?

Re: Rozvody
Autor: Pepa (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 20:13

No podle vseho co napsal Ondrej, tak bych prave rekl, ze rozvody pomoci retezu by byly mnohem vhodnejsi (retez je zapouzdreny, beha v oleji, bude "kapku" presnejsi). Zrovna to preskoceni je docela dost neprijemna vec a prece jen oproti retezu je ten remen dost chaba nahrazka. Prave kdyz jsem mel vykuchany motor T603 tak jsem si rikal, ze ma elegantne udelane napinani, a vubec ze to je pomerne sikovne. Apropos vymena toho retezu u T603 neni aniz toliko slozita ne ? Staci sundat predni viko a retez je na svete. Popr. vypustit olej apod. Hlavne se asi nebude vymenovat tak casto jako remeny, jestli se vubec bude menit pred GO celeho motoru. Vubec mi pripada ze remeny maji spise same nevyhody nez vyhody krom toho hluku, tak me udivuje ze se Tatra pustila do tak neoverene zalezitosti.

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 20:21

Mňa neudivuje že sa pustila do neoverenej záležitosti - Tatra v tých dobách predsa vyslovene rada experimentovala.
A nakoniec - motor T613 s remeňmi pracuje výborne takže nevidím problém

Re: Rozvody
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 20:22

Pepa: no já myslím, že ten hluk byl prostě zvolen jako nejdůležitější kriterium a ostatní šlo stranou. Ono je do značné míry logické, že u auta pro papaláše, kde se počítalo se šoférem a pravidelnou údržbou, dostal nižší hluk větší prioritu než snazší údržba. Papalášovi je jedno, co se s autem děje když v něm nesedí, ale rozhodně mu není jedno, jestli když v něm sedí je tam kravál nebo ne.

Je to něco podobného jako Octavia - u VW si taky řekli "chceme velký kufr" a na ostatní parametry pekli do té míry, že v prvních Octaviích se vzdadu prostě sedět nedalo a horko těžko se to snažili napravovat vybráním v předních sedačkách apod.

Re: Rozvody
Autor: Pepa (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 20:26

Kdyz uz jsme u toho hluku. V jakem asi pomeru je hlucnost rozvodu retezem s remenem nevite nekdo ????? A vubec pri nizsich otackach by to bylo myslim ok a pri tech vyssich dela vetsi hukot vetrak ne ?

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 20:49

vetrák nerobí hukot ale nádherný charakteristický zvukový prejav :-)

Re: Rozvody
Autor: Zdicho (IP zapsáno)
Datum: 23.01.2004 23:04

Nemám pocit, že bych u motoru T603 nějak slyšel rozvodový řetěz. Si myslím, že to hlavně bylo konstrukčně snazší a hlavně velmi levné. Úspora na bloku motoru, vymýšlení mazání, samotná délka řetězu by nebyla zanedbatelná a cena řetězu by také byla určitě vysoká. Myslím, že o přesnosti řemenů nelze pochybovat. Určitě jsou velice přesné.

Re: Rozvody
Autor: Maty Pce (IP zapsáno)
Datum: 24.01.2004 14:18

Od kdy že je řetěz přesnější jak řemen? Tohle slyším poprvé! Nehledě na to není legrace napínat tak dlouhý řetěz, pokud by tam musel být, vemte si jak je dlouhý řemen. Beru to, že ny jeho výměna byla až po delší době než s řemenem, ale také by to nebylo více jak 120.000 km. Jeho cena byl byla i dost vysoká ( řetěz, kola napínáky ). Jinak kdo měl někdy žigula ( Ladu ) musí vědět o řem mluvím, nebyla to legrace to vyměnit a jen těch různých úprav na tom automatickém napínáku a stejně to zachvilku dělalo stejný kravál a to je motorek ke stěračům proti Tatře! Vše má holt své. Jinak nevidím problém ve výměně řemenů u Tatry je to otázka maximálně 2 hodin. Přistup je výborný oproti jiným vozům a hlavně kola jsou většinou OK a i napínák s kolem bývá také dobrý, tak to stojí jen ty řemeny. Používám od jisté doby jen Continentál nebo Optibelt.

Re: Rozvody
Autor: ziza (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 09:58

Ondreji, mně již dlooouho a dávno před tatradobou láme hlavu problém: kde se vezme síla, která při roztažení vozu způsobí přeskočení řemenů? Podotýkám, že Mary Loo rozjíždím několikrát denně při každé příležitosti i z nepatrných kopečků na dvojku (ach ty LPG starty!!!) a NIC! Je pak na vačkovém kole nějaká jiná síla než od klikového hřídele? Jak ty řemeny poznají, že točivý moment na kolečkách rozvodů nevzniká spalováním ve válci ale pouhým odvalováním kol na šikmé rovině? Nejsem strojař, však víš!

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 10:27

Pozor nezahrávajte sa s rozťahovaním T613-ky.
Keď je človek debil a správa sa k nej pri rozťahovaní ako prasa, remene hneď preskočia.

Re: Rozvody
Autor: Palo (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 10:45

ked to roztahujes na dvojku z nepatrných kopecku tak sa nemoze nic stat ale ked to budes z rozjizdet z patrných kopecku na jednotku alebo podradis v 160 na 1-2 tak to bude nebezpecne,jednoducho pri prudkej zmene resp. zvyseni otacok moze byt zle.inak vacsina z nas tam ma "zariadenie proti pres.remenov".len na lavej strane lebo pri prudkom zvyseni otacok sa na pravej strane remen napne spodom: ozub. kolo na remenici-a ozub. kola vaciek kdezto na lavej strane sa napne vrchom cez npinaciu kladku a naspodu sa moze velmi uvolnit a predbehnut vacky no ale tomu ma zabranit ten kolik (zar.proti presk. remen.) pri AC pumpe

pri citani tohoto... sa je lepsie pozerat na motor,zo zadu

inak mozno to niekdo pochopi ja sam by som to po sebe asi nepochopil

Re: Rozvody
Autor: m havel (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 10:49

Ziza-podle mě je to varování pro řidiče, kteří při takovém "startování" pustí prudce spojku. Při citlivém pouštění spojky nevidím důvod pro přeskočení řemenů. Řemen určitě nepozná jestli ním pohybuje startér nebo vnější síla. Nezapomeň, že panuje jiná doba a v příručkách pro nová auta ti výrobce poradí abys i výměnu žárovek nebo kontrolu baterky svěřil servisům protože výrobce nepředpokládá, že ten, kdo dnes sedá za volant by mohl vědět co je to elektrolyt o rozvodovém řemenu nemluvě.

Re: Rozvody
Autor: ziza (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 10:59

Mateji, řemeny možná NĚKDY přeskočí! Mně ovšem v několika tisících případech nepřeskočily ani jednou. Važ více slova, tvé tvrzení, že debilům přeskočí HNED se nezakládá na pravdě! Kauzalita přeskoku řemenů musí být zcela jiná. :-D :-D :-D

Re: Rozvody
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 11:47

Zizo, to sis dost pokazil, napsat Matějovi něco jako "važ slova". Párkrát jsem to zkusil a byl jsem tvrdě odsouzen polovinou přispěvatelů fóra v čele s předsedou frakce "Za salonní konverzaci mezi internetovými tatrováky". Nejdrsnější formulace, vyjadřující nesouhlas s Matejovými větami, kterou v tomto případě zmíněná frakce připouští, je "Matěji, to co říkáš, je skoro úplně přesné."

Re: Rozvody
Autor: Maty Pce (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 12:51

Matěj to sice pro některé napsal méně srozumitelně, ale je to tak.

Re: Rozvody
Autor: ziza (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 13:42

Palo: Nuu, na jedničku teda nikdy, ale z těch velmi patrných na zpátečku dost často. Můj motor (navzdory LPG) totiž nějakou kompresi stále ještě má a na méně než velmi patrném kopci ho jednička a zpátečka udrží i s celým autem. Přesto mi (tedy motoru,;-) mně už často jo) nic nepřeskakuje. :-O Není to snad tím, že mám řemeny napnuté?

MHavel: já znám hromadu "řidičů", kteří ta doporučení nejen bezvýhradně respektují, ale dokonce je v hospodě vehementně propagují a "odborně zdůvodňují". A často i výhrůžně!!! :) :-) :-D

Re: Rozvody
Autor: Palo (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 15:12

ziza: ja mam remene napnute tiez ale startujem obvykle normalne a ked potrebujem tak bez ohladu na sklon kopca nastartujem aj rozbehom dolezita je momentalna rychlost auta a ktomu odpovedajuci prevodovy stupen ale aj pri vacsich chybach je tam este to zariadenie proti preskoceniu ale ked je stary zniceny remen tak sa moze pretrhnut aj pri volnobehu a je to potom v p..i

Re: Rozvody
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 15:24

Matěji, co říkáš je skoro úplně přesné :-D ale kvůli tomu "skoro" uvedu jednu výjimku. Byl jsem svědkem dost brutálního roztahování jedné T613 z dost prudkého svahu a samozřejmě na jedničku. Spojku to asi nemělo nebo jí majitel neuměl používat. Ten vrak byl venku odstaven několik let, motor se minimálně rok netočil, řemeny rozhodně nebyly měněny každé 3 roky, olej tam byl také kdo ví jak dlouho či tam vůbec byl a bylo to při teplotě těsně nad nulou a přesto nic nepřeskočilo!

Jó a dřív to jezdilo na LPG!!!


Re: Rozvody
Autor: Zdicho (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 18:32

MM to tu kdysi psal, že mu tohle provedl švagr, tak asi ví o čem mluví.

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 19:58

Tak potom dobre chlapi. Takže pred vyše rokom som mal asi halucinácie. To budú tie drogI nono. A DVA pivá.
Vlastne som sa len tak hral a nenaprával ich po debilovi

Re: Rozvody
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 20:08

Luboš: A čo majú rozvodové remene či preskočia či nie s tým že auto jazdí alebo nejazdí na LPG? Už nad tým premýšlam 10 minút ale nedokážem si to teda predstaviť

Re: Rozvody
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 20:18

Ztráta času Matěji, přímou souvislost to nemá. To auto bylo roztahováno na benzín a LPG zařízení již bylo v tu dobu demontováno. Teoreticky se mohlo stát, že při demontáži majitel omylem zavadil sekerou o rozvodový řemen ... (tomu bych se ani moc nedivil, když při montáži zadního čela dokázal šroubovákem rozflákat jedno světlo).

Re: Rozvody
Autor: ziza (IP zapsáno)
Datum: 25.01.2004 20:20

Ale Mateji, no tááák, na věky dobrý, já to zle nemyslel... ale stejně by mě zajímalo, kde se ta síla vezme? ... já se na tvůj případ samo dobře pamatuju,...jak to ten ten tvůj švára ale dokázal...?

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2


Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.