Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor:
Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 14:40
Otázkou "časový interval výměny rozvodových řemenů" jsem se také zabýval.
Nejdříve jsem prolistoval různou dokumentaci Tatry. Už nevím, v které dílenské příručce nebo návodu na provoz a údržbu jsem našel poznámku, že lhůta 3 roky se vztahuje na řemeny od Gumokovu. Ale jinde zase tato poznámka nebyla, a tak jsem nebyl stále (jak se říká) uspokojen.
Pak jsem si půjčil v technické knihovně německou knihu o rozvodových řemenech (byla to docela tlustá bichle), která byla určena "universálním" servisům a obsahovala pro jednotlivé světově známé značky a typy vozidel (Tatra tam pochopitelně nebyla, zastupoval ji "pouze" Porsche) popis výměny a seřízení rozvodových řemenů, jejich typ a označení a kilometrové a časové lhůty na jejich výměnu. Autor knihy čerpal z údajů výrobců vozidel a bylo zajímavé si všimnout, jaké lhůty na výměnu jednotliví výrobci předepisují. Kilometrovou lhůtu pochopitelně předepisují všichni, a to zpravidla kolem 100 000 km. Časovou lhůtu předepisuje jen velmi malá část výrobců ( možná ani ne 10% ) a to nejčastěji 5 let.
Udělal jsem si z toho závěr, že problém časové lhůty nebude zas až tak horký. Bude to spíš takový "sichr-strašák" , který slouží výrobci vozidla, aby se mohl vyvlíknout z případné reklamace, který slouží servisům, aby měly co dělat, který slouží výrobcům řemenů, aby mohly prodávat.
A jen tak na okraj. Řekněme, že budeme trvat na významu časové lhůty a budeme každé 3 roky řemeny výměňovat, i kdyby jsme nic nenajeli. Pak bychom se ale také měli zajímat, jak dlouho ty řemeny v krabici ležely na skladě. Prohlížel jsem si krabice a žadné datum jako na jogurtu jsem nenašel, takže to není ani jednoduché zjistit. Pochopitelně prodávající nás určitě ubezpečí, že mu je právě přivezli od výrobce. Co když už byly vyrobené před 2,5 roky a budu je moci mít v autě jen půl roku. Takto uvažovat by znamenolo, že bychom řemenům už nemohli věřit vůbec.
Myslím si , že napnutým řemenům na kladkách s občasným protočením motoru je lépe, než ostře ohnutým, skoro až zalomeným řemenům nacpaných z úsporných důvodů do poměrně malých krabiček. Řemeny mají předepsaný minimální povolený rádius ohybu, který je často při špatném skladování i překročen. Proto si myslím, že mohou klidně i "odpočívat" v motoru. Je jasné, že je dobré s přibývajícím věkem je častěji kontrolovat, jak vypadají. Je jasné, že nové jsou nové, ale každé 3 roky je vyměňovat je opravdu asi zbytečné. A pokud někdo má v rezervě tzv. nové řemeny, pak bych doporučil je nenechávat v originální krabičce. Přestože budou zabírat více místa, uložil bych je co nejméně ohnuté, pokud možno v temnu a chladnu, kde každá pryž pomaleji stárne.