Technické problémy :  Diskusní fórum TKB
 
Výměna rozvodových řemenů
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 28.06.2005 22:26

Tak poprvé se vlastnoručně pouštím do výměny řemenů, důlčiky jsou nastavený, ozubený kola jsou taky zajištěný, ale skončil jsem na sundávání řemenice. V příručce to nemají uvedeno, ale logicky domnívám, že se ten šroub povoluje proti směru otáčení motoru. Je to tak? Na jeho dotažení je sice předepsaný moment 250Nm, ale ani vší silou se mi to nedaří povolit... Ta řemenice se potom dá stáhnout nějak rozumně nebo je nutné mít ten speciální přípravek, který samozřejmě nemám?

Mimochodem motor E1 ještě nemá tu hřídelku proti přeskočení zubů?

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 28.06.2005 23:08

1/ logicky správně - povoluješ vlevo
2/ velmi velmi vhodná je pneumatická ráčna (rázový utahovák) + adaptér na "spešl" šroub motorů bez druhé řemenice, tohle asi nemáš, takže nejjednodušeji (dokud je motor kompletní) pomocníka, zařadit kvalt a stát na brzdách, vhodnou tyčí coby prodlouženým ramenem pak šroub povolit (provozně zabržděným autem opravdu neodjedeš, to dřív ten šroub povolí). Jednou jsem viděl i hrdinu, jež do šroubu aplikoval cca 0,5 m tyčku, na krycí plech dal kus jeklu a šroub povolil tím, že "vzal za startér" - rána jak das, ale povoleno. Nikdy jsem tohle osobně nezkoušel - prostor pro pokusy je otevřen....
3/ řemenice jde zpravidla volně stáhnout (bacha na spolu s ní se vysouvající pero klikového hřídele)
4/ motor e1 má mít tyčku na přeskočení řemene, ale zřejmě v Tvém případě tekla AC pumpa a po přetěsnění její nosné desky už se tam s tím nikdo nevracel
5/ k úspěšné výměně ti ještě chybí 4 ks ložisek 6005 RS


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 28.06.2005 23:40

2/ no zkoušel jsem to teda tyčkou cca 70 cm a ten už tak dost poku*venej šroub se ještě více deformoval. Nějaký speciální nástavec, kterým by se to chytlo za víc jak dva otvory by se tady hodil a chtělo by to, aby do těch 1,5cm otvorů zapadl přesně. Dá se něco takového sehnat? V nejhorším bych zkusil něco vyrobit, ale blbý je, že těch dír je tam šest na nejde to do kříže.
4/ tu hřídelku, pokud budu mít, tak ji zkusím doplnit
5/ ta ložiska se mně mají vysypat z čeho? Příručka uvádí, že se mění pouze řemeny, nic jiného. Akorát prodavač Elitu mně nabízel ještě napínací kladky, jenže vůbec netušil, jaké tam patří, tak ty bych taky nechal původní

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 07:45

Prodavač v Elitu je trošku mimo (respektive softwarová výbava Elitu má ohledně T613 mezery, když nabízí několik! provedení napínacích kladek :-D) , ložiska jsou právě do kladek, kladky na motoru vždy zůstávají, mění se v nich ložiska. Nevypadnou na tebe, kladky vyndáš, vyjmeš segrovky a vyťukneš z každé kladky dvě tyhle ložiska, jsou v ní uloženy na sobě -zakrytými stranami ven, odkrytými k sobě. Ačkoli je koupíš něčím namaštěné, neuškodí, když mezi ty kuličky vmačkneš trochu maziva (třeba LMX). Jestli to nejde povolit tyčkou plynulým tahem, tak to zkus šokem - poklepem.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: 600 (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 09:07

:-D

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Tomas (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 09:20

600 co sa chychunas? Nahodou je to vazna debata.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 13:26

Luboš: pneumatický rázový utahovák je k zapůjčení, ovšem předpokládá to, že se ke mě nebude vracet několik let jako DP k jedničce (kde teď vůbec je?) ;-)
Pokud jde o postup výměny popsaný v příručce, lze s ním (kromě čištění rozvodových kol po každých 30kkm :-D) souhlasit. Existuje ovšem tatraodborník s třicetiletou praxí v tatraservisu (Kuchrýk - Skoky), který mi do očí bezostyšně tvrdil, že ten postup je špatně a povede ke spolehlivé havárii motoru. Toš tak...


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 16:54

Nééééééééééééé, DP je předpokládám stále v autě u Jirky Jirouta, já jí měl všeho všudy asi 14 dní loni v červenci... No počítal jsem, že se s Jirkou občas vídáte, no to jsem se asi přepočítal... :-( Tak pro příště si od tebe všechno půjčuju už jenom osobně, ale aut mám dost a ten utahovák by se mi hodil vlastní nebo aspoň ten nástavec. Pořádnej momentovej klíč si pro utažení kdyžtak můžu tady poblíž půjčit, ale jak ho sakra na ten šroub uchytit???

Radku, na ta ložiska se mkrnu, ale tenhle motor má najeto jen 220 000 (podle záznamů v TP i podle tachometru), tak by snad nemusela vypadat nejhůř. Pochybuju, že to někdo někdy na ostatních motorech měnil, když to není předepsané...

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Michal Heky (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 17:00

Tak treba ja mam loziska nova. Kdyby byla nahodou vadna, remen by se zbytecne namahal a i novy by klidne mohl... vsak vis co.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 22:18

Ložiska dávám VŽDY nová, bez ohledu na na najeté km, zejména předchozími majiteli. těch pár peněz tu výměnu neprodraží a je 100% klid. Prostě co 70tis km, to rozvoďáky + ložiska. Automaticky, nikoho se neptám. Tehdy jsem ještě neměl digitál, ale snad najdu papírové foto - to jeden nejmenovaný pán (právník podotýkám, bez hlubších technických znalostí, pazvuky či podivnosti neřešící, zato v levém pruhu se často vyskytující :-D) jezdil a jezdil, nic markantně nepískalo, nic nešustilo a hle - pravý rozvoďák mu ukázal své drátěné vnitřnosti, kladka byla "modrá". Ještě že mu tenkrát fouklo to gufírko na vačkovici a ten plech jsme sundali - nebýt oblitý bok motorového prostoru olejem (čehož si všiml i on), bylo by tehdy podstatně víc práce.....

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Thomas (IP zapsáno)
Datum: 30.06.2005 07:20

Co říkáte tomu, že se chystám měnit rozvoďáky s najetými necelými 10 tis. km ? Je to nesmysl či oprávněné rozhodnutí - 3 roky jsou na autě.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 30.06.2005 08:13

Je to celkem luxus, ale když se ti do toho chce, nikdo ti v tom bránit nebude :-D.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Thomas (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 07:09

Chce nechce, nedokážu odhadnout situaci. Nevím co brát za prioritu - stáří zamontovaných řemenů, nebo kilometrický proběh. Bylo mě řečeno 3 roky a dost.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 09:52

Já myslím, že ten km proběh bude podstatně důležitější oproti údaji časovému. Málokdo asi (i když prakticky nejezdí) neskladuje auto tak, že má sundané kryty rozvodů a nechává na řemeny pražit sluníčko (UV), aby se během třetího roku života rozpadly na prach :-D.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 13:33

K demontáži -
zabrzdit auto,
demontovat alternátor,
půlmetrová tyčka ( původně šroub hlavy válců T815 :-) )
na to nasadit cca 1metr trubky 1".
Po povolení šroubu dva pajsry asi 0,5 až 2 metry délky (popř. stačí dva kropáče :-) )
a řemenice je dole. Pokud to nejde, tak zahřát motor.
Demontáž kladek, atd.
Zdá se vám tento postup divný? Divný to je, ale funguje. Se spešl háčkem na napínáky jsou řemeny vyměněné asi za hodku.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 14:40

Otázkou "časový interval výměny rozvodových řemenů" jsem se také zabýval.
Nejdříve jsem prolistoval různou dokumentaci Tatry. Už nevím, v které dílenské příručce nebo návodu na provoz a údržbu jsem našel poznámku, že lhůta 3 roky se vztahuje na řemeny od Gumokovu. Ale jinde zase tato poznámka nebyla, a tak jsem nebyl stále (jak se říká) uspokojen.
Pak jsem si půjčil v technické knihovně německou knihu o rozvodových řemenech (byla to docela tlustá bichle), která byla určena "universálním" servisům a obsahovala pro jednotlivé světově známé značky a typy vozidel (Tatra tam pochopitelně nebyla, zastupoval ji "pouze" Porsche) popis výměny a seřízení rozvodových řemenů, jejich typ a označení a kilometrové a časové lhůty na jejich výměnu. Autor knihy čerpal z údajů výrobců vozidel a bylo zajímavé si všimnout, jaké lhůty na výměnu jednotliví výrobci předepisují. Kilometrovou lhůtu pochopitelně předepisují všichni, a to zpravidla kolem 100 000 km. Časovou lhůtu předepisuje jen velmi malá část výrobců ( možná ani ne 10% ) a to nejčastěji 5 let.
Udělal jsem si z toho závěr, že problém časové lhůty nebude zas až tak horký. Bude to spíš takový "sichr-strašák" , který slouží výrobci vozidla, aby se mohl vyvlíknout z případné reklamace, který slouží servisům, aby měly co dělat, který slouží výrobcům řemenů, aby mohly prodávat.
A jen tak na okraj. Řekněme, že budeme trvat na významu časové lhůty a budeme každé 3 roky řemeny výměňovat, i kdyby jsme nic nenajeli. Pak bychom se ale také měli zajímat, jak dlouho ty řemeny v krabici ležely na skladě. Prohlížel jsem si krabice a žadné datum jako na jogurtu jsem nenašel, takže to není ani jednoduché zjistit. Pochopitelně prodávající nás určitě ubezpečí, že mu je právě přivezli od výrobce. Co když už byly vyrobené před 2,5 roky a budu je moci mít v autě jen půl roku. Takto uvažovat by znamenolo, že bychom řemenům už nemohli věřit vůbec.
Myslím si , že napnutým řemenům na kladkách s občasným protočením motoru je lépe, než ostře ohnutým, skoro až zalomeným řemenům nacpaných z úsporných důvodů do poměrně malých krabiček. Řemeny mají předepsaný minimální povolený rádius ohybu, který je často při špatném skladování i překročen. Proto si myslím, že mohou klidně i "odpočívat" v motoru. Je jasné, že je dobré s přibývajícím věkem je častěji kontrolovat, jak vypadají. Je jasné, že nové jsou nové, ale každé 3 roky je vyměňovat je opravdu asi zbytečné. A pokud někdo má v rezervě tzv. nové řemeny, pak bych doporučil je nenechávat v originální krabičce. Přestože budou zabírat více místa, uložil bych je co nejméně ohnuté, pokud možno v temnu a chladnu, kde každá pryž pomaleji stárne.


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 15:09

Michale, datum není většinou na krabicích, ale přímo na řemenech. Třeba u Continentalu přímo datum daného dne v roce. Třeba řemeny Uniroyal PowerGrip v montážním předpisu časové omezení skladování nemají (platí pro originálně zabalené, ne pro pověšené na hřebíku v garáži proti oknu).

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 16:10

Měl jsem dojem, že jsem datum neobjevil ani na řemenech. Nejsem si ale jist, zkusím se znovu podívat. Nebo je ten datum skryt v nějákém kódu, který na první pohled neznalého jako datum ani nevypadá ?


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 19:16

Já jsem koupil Contitechy (pořád ještě nejsou vyměněny... :-(), ale nějakého data jsem si na nich také nevšiml...

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: "radek" (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 20:04

Sem obrázek nevložím, ale posílám ti ho Luboši do mailu, kdyžtak ho sem dej. Datum je poslední část (šestičíslí) v šedém poli.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 01.07.2005 21:40

http://www.tatraportal.sk/forum/files/contitech_datum.jpg

Schválně pak kouknu, kdy byly vyrobené ty moje, koupené před týdnem...


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: René (IP zapsáno)
Datum: 04.07.2005 08:13

Luboš musím povedať že ten odpor toho šróbu na tvojom motore je fakt dosť veľký keˇd sa ti ho nepodarilo povoliť, ale podarilo sa to zdeformovať tie otvory! Ak to tam tak drží tak by som sa nespoliehal na také jednoduché vyhodenie remenice ako popisoval pepan. Inak jeho postup je /aspon čo ja viem ak nemáš sťahovák/ najlepší! Ja som ho použil už asi 10 krát a vždy zabral, takže doporučujem. Inak ako sťahovák sa dá použiť aj niečo takéto:
Ak si všimnete tak na remenici sú tri otvory do ktorých pasujú skrutky. Ak si nájdete ten správny závit /asi 4 mm??/ a skrutky dosť dlhé, tak už máťe pol sťahováku ale len tej jeho jednoduchšej časti :-). Potom si ešte musíte navŕtať do nejakého hrubého plechu dierky v rozteči týchto troch dierok na remenici a zohnať niečo čo vložíte medzi tento plech a kľukový hriadeľ!
Postup pri montáži je asi takýto:
vložíte ten kus podpery a oprete ho o kľukovku a nejako zaistíte aby tam aspon trošku držal, potom vsuniete skrutky do otvorov na hrubom plechu a opatrne naskrutkujete skrutky na remenicu. Pod ten medzikus, ktorý sa vam začne opierať o ten hrubý plech a kľukovku môžete dať ešte vymedzovaciu podložku a potom už len tie tri skrutky doťahujete a remenica sa pomaly vysunie.

Ale pozor ak budú skrutky moc dlhé tak to potom nerozoberiete a remenica síce už povolená sa nebude dať zhodiť lebo sa tie tri skrutky budú opierať o krycí plech motora za remenicou!!! Takže ono stačí len také dlhé aby sa tá remenica uvolnila! Potom sťahovák rozoberiete a remenicu už s troškou námahy vytiahnete. Tento postup používam ale len u "posratých" ľudí, ktorý sa všetkeho boja, lebo ten spôsob s dvoma pajsermy oproti sebe je OK.

Inak potom nezabudni napnúť remene postupom ako je uvedené v knihe! Často na to zabudnem aj ja ale pri kontrole to hneď zistím keď sú remene podozrivo voľné :-)

No a ešte k tomu veku.
Všetky takéto údaje ako počet km a počet rokov sú pomerne informatívne lebo sa v ních nezohľadňuje štýl používania motora. Ak budem ten motor používať šetrne a bez veľkých a prudkých zmien otáčok počas chodu tak ten remeň vydrží aj 150 000 km ale ak bedem jazdiť ako "s Ecorrou" tak ho zhodím radšej už po tých 30 000 alebo konkrétne pri Ecorre po každom závode. Ak budem bývať niekde pri mori kde je vzduch agresívnejší tak ich vymením aj po dvoch rokoch, pre istotu, ale tu u nás by som na to kašľal aj 10 rokov.
Ale ak už niekto chce tak aj vojenské predpisy hovoria o maximálnej skladovateľnosti gumových súčiastok 5 rokov. Samozrejme že v NZ technike na to každý tiež s*r*.
Ja by som chcel k tej životnosti povedať ešte toľko, že sme ľudia a boh nás obdaril rozumom tak by som bol rád keby už poniektorý /tým nemyslím vás/ začali aj uvažovať a rozum používať nie len na to že sa naučia čítať a správať sa podľa napísaného, ale aj na to aby vedeli zhodnotiť situáciu a podľa toho prijať opatrenia, lebo to je jediná správna cesta ak je dosť podporných informácií.

Thomas taraz pre teba. Ak nemáš dosť tých ako som to nazval podporných informácií tak ti ich môžem povedať,: remeň má byť bez známok poškodenia, zuby majú byť čisté/môžu byť aj tie tvoje :-)/, nemá byť povrch popraskaný, ale keď hovorím popraskaný tak popraskaný a nie že tam budeš hľadať nejaké imaginárne puklinky, na gumu nesmie svietiť svetlo a nesmie sa dostať do kontaktu s ropnými derivátmi. Takže teraz máš dosť info a musíš sa len rozhodnúť.
PS: ja by som ich tam asi nechal, čo ty na to?

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: René (IP zapsáno)
Datum: 04.07.2005 08:14





Příspěvek byl zeditován (04. 07. 2005 08:18)

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Thomas (IP zapsáno)
Datum: 04.07.2005 23:27

Michal B. - díky za věcné zhodnocení tématu. Opravdu nejsem jeden z těch, co se snaží šetřit korunky překračováním výrobcem stanovených lhůt u spotřebních dílů. Na druhou stranu si rád nechám poradit od zkušenějších - je fakt, že ten kilometrický proběh bude asi víc určující parametr. Každopádně mám ještě chvíli na rozmyšlenou, ale asi tam řemeny nechám o něco déle než ty 3 roky. Viděl bych to tak na lhůtu 4-5 let. Za tu dobu stejně najedu s tatrou jen zlomek z oněch 70000km..

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 07.07.2005 12:23

Protože mi paměť už hůř slouží, znovu jsem se šel podívat, co všechno najdu za údaje na řemenech, hlavně jestli datum výroby najdu či nenajdu.
Mohl jsem se podívat na několik řemenů CONTITECH, kde jsem místo 79 G 240303 (jak je vidět na fotce od Luboše) nalezl 8 H 879 nebo na jiném 8 H 885. Nevím, co tyto čísla znamenají, možná ano, možná ne, by se podle nich dalo u výrobce zjistit , kdy byly vyrobené. Pak jsem zkouknul ještě řemeny FLENNOR, kde bylo jen FLENNOR 41137x1", WALTHER FLENDER GRUPPE, MADE IN UK, 6 088DS a nic víc. Také žádný datum výroby.


Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: Wenca (IP zapsáno)
Datum: 04.04.2006 09:42

potřebuji poradit

Na mém oplu vectra 1,6 16V mi prasknul rozvodoví řemen co stím???
Dozvěděl jsem se že u benzínovích motorů se tzv.potkávání ventilů nemůže přihodit.Tak jsem se chtěl septat zdali stačí pouze nasadit rozv.řemen ,popř. vyměnit kladky a nastavit motor.

Díky wenca.

Re: Výměna rozvodových řemenů
Autor: milouš (IP zapsáno)
Datum: 04.04.2006 09:47

To víš,že to stačí Wenco.



Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.