Technické problémy :  Diskusní fórum TKB
 
Motor T603B?
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2005 22:54

Variant motoru T603 bylo mnoho, např.:

T603A - T805
T603C - elektrocentrály
T603F,G,H (+tropické a exportní varianty) - vozy T603, T2-603
T603J - inovovaný motor pro uvažovanou verzi T3-603
T603K - upravené J pro první prototypy T613

+ další všelijak označované prototypové motory, vesměs se sníženou stavební výškou a závodní verze.

Teď jsem ale náhodou narazil v annoci na nabídku motoru T603B a nějak si nedokážu vybavit, v čem bylo tohle. Netuší někdo?


Re: Motor T603B?
Autor: Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 14:24

Motor T603B je taky do elektrocentrály. Elektrocentrály s motorem T 603 se vyráběly ve 2 typech:

1) elektrocentrála 15 kVA (12 kW) - 4pólový generátor, 1 500 ot/min.,
motor T 603 B
2) elektrocentrála 30 kVA (24 kW) - 2pólový generátor, 3 000 ot/min.,
motor T 603 C

Obě elektrocentrály byly na první pohled stejné, laik je nerozezná (stejná skříň kapotáže, stejný unifikovaný vojenský jednoosý podvozek PAJ-1A, resp. K1A nebo KO 75A.
Tyto elektrocentrály se původně vyráběly v národním podniku MEZ Frenštát pod Radhoštěm, později již jen typ 30 kVA se vyráběl v podniku Bratislavské elektrotechnické závody v Bratislavě (asi do 2. poloviny 60-tých let).
Rozdíly mezi motory:
T 603 B: otáčkový regulátor 1 500 ot/min., motor seřízen na výkon
25 k.s. při 1 500 ot./min., spotřeba 8 litrů/hod. při plném zatížení

T 603 C: otáčkový regulátor 3 000 ot/min., motor seřízen na výkon
45 k.s. při 3 000 ot./min., spotřeba 15 litrů/hod. při plném zatížení.

Motory T 603 B a T 603 C se odlišují otáčkovým regulátorem, karburátorem, olejovými chladiči(!) a myslím, že také vačkovou hřídelí.

Kromě toho existoval ještě motor T 603 D a údajně ještě i typ T 603 E.
Typ T 603 D byl tzv. zástavbový motor, byl opatřen spojkou, vývodovým hřídelem ze spojky, hliníkovou litou komorou spojky s odlitými patkami pro upevnění motoru a pákou ručního vypínání spojky. Motor měl odstředivý regulátor otáček. Komora spojky měla osazené kuličkové ložisko pro uložení vývodového hřídele. Vývodový hřídel měl válcové zakončení s drážkou pro pero a byl určen pro univerzální montáž řemenice, kardanového unašeče, HARDY-spojky nebo ozubeného kola. Motor T 603 D byl určen pro pohon stavebních kompresorů, vrátků a pod. (Ještě v polovině 70tých let jsme stavební kompresor s tímto motorem měli v podniku).

Motor T 603 E byl údajně opatřen ručně řazenou reverzní mechanickou převodovkou a byl určen pro pohon vojenských říčních člunů, vyráběných počátkem 50tých let v loděnicích v Komárně. Nikdy jsem neviděl žádnou konkrétní technickou dokumentaci k typu T 603 E, ale faktem je, že pozdější větší vojenské čluny (tzv. motorvesla) z Komárenských loděnic byly poháněny naftovým motorem TATRA T 111 právě s ručně řazenou reverzní převodovkou a vzhledem k této analogii by tedy informace o motoru T 603 E mohla být správná.

K motorům T 603 verze A, B, C, D (a samozřejmě automobilním verím F, G, H) mám technickou dokumentaci (katalogy, příručky). O motoru T 603 E nemám kromě výše uvedené informace nic a uvítal bych jakékoliv konkrétní technické upřesnění.


Re: Motor T603B?
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 17:54

Bravo!

Re: Motor T603B?
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 18:49

Petr je King. :)

Re: Motor T603B?
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 20:24

No vida, co se člověk nedozví, díky!

Re: Motor T603B?
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 22.12.2005 08:20

když už jsme u jednotlivých typů T603 motorů a jejich parametrů..... nemá někdo nějaké podložené informace o parametrech a úpravách motoru exportních verzí pro tropické oblasti? Mám v autě motor který prošel různými úpravami pro optimalizaci provozu v nějakých asi extremnějších podmínkách. Myslím že jsou to sice netovární úpravy, ale i tak by mě zajímalo kde se autor inspiroval....

Re: Motor T603B?
Autor: Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 23.12.2005 11:44

Pro Kontráše:

Velmi přehledný seznam odlišností vozů T 603 v provedeních TUZEMSKO, EXPORT a EXPORT-TROPY je zpracován v katalogu:

Název: Seznam náhradních dílů (katalog) osobního automobilu TATRA 2-603
Číslo publikace: 268
Vydání: I.
Vydal: TATRA národní podnik Kopřivnice
Měsíc a rok vydání: červenec 1963
Zpracovali: Jaroslav Kocián a Vladimír Segeťa
Tisk: Moravské tiskařské závody, národní podnik, Olomouc

Je to taková v tvrdé vazbě zvláštně vázaná kniha, rozkládací jako harmonika, zvlášť jsou vyobrazení jednotlivých strojových skupin a zvlášť je text (tabulky). Samotná tabulka (seznam) odlišností jednotlivých provedení je v rozsahu 4 strany formátu A5 (pomineme - li vyobrazení). Jestli chceš, uveď číslo faxu a já ti to pošlu.


Re: Motor T603B?
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2006 09:41

Podobný katalog mám doma - akorát je to myslím rok 1964 (nejsem si jistý možná dokonce 63) Vím že tam byly celkové vyobrazení jednotlivých motorů, ale nic podrobnějšího jsem tam nezaznamenal. Je ale fakt že jsem se konkrétně na tyhle věci nezaměřil. Takže já na to doma mrknu, a kdyby to nebylo ono, tak se ozvu. Dík

Re: Motor T603B?
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2006 13:55

Petr nešněra: tak mám přesně ten katalog r.63 který máš namysli. Ta srovnávací tabulka jednotlivých dílů tam opravdu je - teď je jen otázka jestli budu schopen odhadnout jaký důsledek má záměna jednoho dílu za druhý (kromě těch jednoznačných jako je např vynechání klapy a termostatu na výstupu chladícího vzduchu.. ;-) )
V každém případě dík za radu

Re: Motor T603B?
Autor: Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 05.01.2006 13:15

Pro Kontráše:
Ono to s tím posuzováním možnosti záměny jednotlivých dílů mezi různými verzemi nebude tak složité, protože ta srovnávací tebulka zachází do extrémních detailů (např. podložky pérovky, fíbrové těsnicí kroužky nebo válcová dutinka kontaktu PAL). Příklad:
Na str. 8 hned nahoře (tabulka 6, pozice 1) je uvedeno, že pro motor v provedení TUZEMSKO je použita kliková skříň č. výkresu 2-603.9.01.01-1 a pro EXPORT i EXPORT-TROPY je použita kliková skříň jiného č. výkresu 2-603.9.01.01-2. Z toho by se na první pohled zdálo, že je pro EXPORT i EXPORT-TROPY použita jiná kliková skříň, popř. s nějakými úpravami. Ve skutečnosti jde jen o to, že pod č. výkresu 2-603.9.01.01-1 je vedena "Kliková skříň, úplná (se závrtnými šrouby, zátkami a ložisky)" - viz str. 17, tabulka 6, pozice 1 (první řádek nahoře), a jelikož pro EXPORT i EXPORT-TROPY jsou 2 závrtné šrouby kratší (šrouby původně pro upevnění mechanického benzínového čerpadla přes silnou tepelně izolující podložku - pro EXPORT i EXPORT-TROPY použito pouze zaslepující víčko tl. 4 mm s těsněním), tak potom má "kliková skříň úplná" již jiné označení (2-603.9.01.01-2).
Těch faktických změn je vlastně jen několik:
Motor: Provedení EXPORT i EXPORT-TROPY: Nemá mechanické čerpadlo paliva (otvor v klikové skříni je zaslepen víčkem). Provedení EXPORT-TROPY: Je zrušen předehřev sacího potrubí včetně podtlakového ovládání regulace a je zrušena regulace chlazení motoru vč. termostatu.
Celý vůz: Provedení EXPORT i EXPORT-TROPY má elektrické čerpadlo paliva, posilovač brzd a z toho vyplývající větší hlavní brzdový válec o průměru 25,4 mm, jiné přední poziční lampy (blinkry) - barva(!), jiný ostřikovač čelního skla (LUCAS). Provedení EXPORT-TROPY má bez náhrady zrušeno benzínové topení.
Když už jsme u těch detailů, tak upozorňuji na chybu ve srovnávací tabulce. Na str. 8 dole u čísla pozice 22 (č. 603.1.11.15-4) si škrtni text "Podtlakový regulátor předehřívání (celá tabulka)". Správně tam má být uvedeno " Vstupní dýza" (viz katalog str. 44, pozice 22, poslední řádek dole).
Zdravím.


Re: Motor T603B?
Autor: Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 05.01.2006 13:34

Kolegové,
když už tady tak debatujeme o motorech T 603 a o detailech, mám dotaz (nebo spíše prosbu): Neměl by někdo k dispozici víka ventilových vahadel (víko hlavy válce) vyrobená ze šedé litiny, nikoliv z hliníku? Potřeboval bych 4 ks. Mám TATRU 805 z roku 1954 a mám na motoru 5 vík litinových (z toho 1 prasklé) a 3 víka hliníková. Pokud by mi někdo mohl pomoci, tak to vyměním za hliníková víka nebo zaplatím.
Děkuji.


Re: Motor T603B?
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 05.01.2006 14:45

môžem vedieť, prečo chceš radšej liatinové, ako hliníkové?

Re: Motor T603B?
Autor: Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 05.01.2006 14:58

Aby to odpovídalo dobově, tedy době vzniku vozidla. Jiný důvod k tomu není.


Re: Motor T603B?
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2006 10:44

:-) zrovna včera večer jsem si na tokonečně sedl a přišel přesně na to co píšeš - dokonce i na chybu v položce 22 (je to do očí bijící ). Původně jsem čekal že bude změna i v oblasti ventilátorů a jejich pohonu, ale nic. Ohledně tmavších skel po kterých jsem tu svého času pátral taky nic...



Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.