Tatra klub web :  Diskusní fórum TKB
 
Co ještě nevím?
Autor: Luboš Tůma ml. (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2004 14:59

Zdravím, o tatrách, zejména pak o 603, 613 a 700 jsem už četl mnoho, ale některé věci, hlavně pak u T 613 mi jsou dodnes nejasné. Proto se obracím na Vás, protože věřím, že mezi Vámi bude určitě někdo, kdo bude vědět více.
První věcí, o které bych se chtěl více dozvědět je Tatra 614, o níž jsem jen nepřímo četl nebo slyšel. Má se prý jednat o nějaklou modifikaci z 90.let, ale víc opravdu nevím. Uvítal bych proto jakékoliv informace, zejména pak technické údaje včetně motoru, změny na karosérii popřípadě v interiéru, celková produkce apod... Úplně nejlepší by byl nějaký odkaz na obrázky!
Další věcí je osobní tatra 613 s šestiválcovým motorem (nemám na mysli prototypy Vignale). Zajímalo by mě, jestli se něco takového vůbec vyrobilo, protože jsem se maximálně dověděl, že se má jednat o nějakou "čtyřku" s dodatečně vyměněným motorem a to ani nevím jakým, protože šestiválcových motorů ať už odvozených nebo nově vyvinutých bylo prokazatelně několik. Opět by mě zajémaly totožné věci, jako u T 614, tedy prakticky cokoliv, co někdo ví včetně odkazů na obrázky. Mimochodem, nezná někdo přesnou produkci T 613-5?
Poslední věcí, která mi vrtá hlavou je Tatra 623 a 624, protože nevím, kolik jich bylo celkem vyrobeno (nebo přestavěno?)??? To je další otázka, protože jsem četl, že vozy byly dodatečně upravovány, ale zároveň jsem i četl, že byly v Tatře speciálně vyráběny.
Za případné odpovědi a upřesnění děkuje velký fanda nejkrásnějších aut na světě. Čau.

Re: Co ještě nevím?
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2004 15:27

Nevzpomínám si, že bych kdy slyšel o T614 nebo o T613 se šestiválcem, kdybys nenapsal tu poslední větu o těch nejkrásnějších autech, která seriózní badatelské úsilí v mých očích splachuje mezi dětské hry, snažil bych se víc :-). Osobně nevěřím, že by se něco takového v továrně vyrobilo, v seznamu vyrobených vozů to nefiguruje.

T613-5: továrna přiznává 4 kusy, a to výr. čísla 11670 (modrá metal.), 11671 (zelená metal.), 11673 (červená metal.) a 11676 (modrá). U všech jako odběratel figuruje Tim Bishop.

Co je T623 a T624 pořádně nevím, mám pocit, že se tak říkalo přestavbám u Narexu. Zná někdo přesné odlišnosti od T613? Proč to dostalo jiné číslo?

Re: Co ještě nevím?
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2004 16:40

rišan: T613-5 má být M95 s pravostranným řízením nebo je to nějaký odlišný mezityp mezi klasickým Mi-Longem a Modelem 95? Co jsem viděl anglické T613 s řízením vpravo, tak s výjimkou ETB to byly na pohled standardní (tedy až na to řízení) M95...

Re: Co ještě nevím?
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2004 16:52

Hmm, teď na to koukám, moje auto byl vklíněno mezi tu druhou a třetí (11672). Pokud tedy alespoň trochu dodržovali řadu, tak by to znamenalo karoserie vyrobené v roce 1992. Jaká jsou data prodeje T. Bishopovi?

Ohledně T623 vím o následujících modifikacích, těžko říct, zda byly provedeny u všech:

- převrtání motoru na 3.9 (určitě ale existovaly i T623 se 3.5)
- odlehčené díly karoserie (blatníky, kapoty z laminátu?)
- hydraulické čerpadlo pro vyprošťovací vybavení
- byly pouze dvojmístné

Ty, které jsem osobně viděl měly proti klasickým chromkám a trojkám nižší podovozek (zhruba jako mám já).


Re: Co ještě nevím?
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 17.12.2004 12:32

U těch odlehčení se v té době (80. léta) psalo spíš o hliníkových, než laminátových panelech - dveře, blatníky, kapoty. A nejsem si jistý, jestli existovalo víc, než jenom 1 takové auto. Pokud vůbec.

A šestiválec jsem vždycky považoval za pohádku, ale potkal jsem se s lidmi, kteří tvrdili, že takových prototypů bylo postaveno (přestavěno?) několik. Nevím - nevěřím. Nicméně fotka MOTORU vyšla v současném seriálu Historie v SM s komentářem, že se uvažovalo o zlidovění vozu...

Re: Co ještě nevím?
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 17.12.2004 15:55

Motor T613 V6 - ako všetci dobre vieme - existoval vo viacerých exemplároch ako speciál vyvinutý pre autokros. Nevidím dôvod, prečo by experimentálne nemohol byť namontovaný aj do T613? Vo vozidlách určených na predaj zákazníkom však použitý nebol.
O T614 som tiež nepočul. Ak toto označenie aj bolo niekedy použité, sotva sa jednalo o oficiálnu záležitosť.
T623 a 624 podľa mojich info vznikali výlučne prestavbou použitých sériových vozidiel na špeciálne vozidlá.

Re: Co ještě nevím?
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2004 11:12

Data vystavení faktur:
11670: 13.07.1993 (modrá 613-5 pro Bishopa)
11671: 02.08.1993 (zelená 613-5 pro Bishopa)
11672: 09.02.1996 (Frankfurt)
11673: 30.08.1993 (červená 613-5 pro Bishopa)
11674: 02.11.1993 (malachit Elektronik pro Luxe)
11675: 27.09.1993 (malachit Elektronik pro MŽP)
11676: 21.09.1994 (modrá 613-5 pro Bishopa)

Re: Co ještě nevím?
Autor: Matej Mojzis (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2004 11:37

Označenie T614 je veľakrát používané chybné označenie v katalógoch pre Tatru 613-4 predpokladám.

Napríklad som to videl v katalógu Texaco, jednom staršom NGK katalógu a aj kamarát mi vravel že videl inzerát na Tatru 614 :-)

Re: Co ještě nevím?
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2004 12:09

Rišan: máš celá VIN? Celkem by mě zajímalo, zda i ty pětky na export byly poskládány do rok starých karoserií :-D

Co se týče 613-5 vs M95 - jak jsem psal, všechny mně známé T613 s řízením vpravo vypadají jako M95 (s výjimkou ETB). Je možné, že už v roce 93 opustily fabriku s nárazníky a maskou a la M95? Nebo to, co znám jsou pozdější M95 s pravostranným řízením? (Bylo něco takového opravdu vyrobeno?). Pro druhou variantu by svědčilo i to, že angličani jako 613-5 často označují i naprosto standardní českou, ehm moravskou, M95 (http://www.tatra-register.co.uk/events.htm)

Jen na doplnění: Frankfurta se fabrika pokusila prodat v roce 1996 (ta faktura), ale kupec nezaplatil, takže se auto vrátilo asi po půl roce do Příbora. Co jsem mluvil s lidmi v Kopřivnici, tak právě od kupce se auto vrátilo bez televize a videa a s poškozenou levou sedačkou (tu jsem nechával letos opravovat já).

Auto pak občas používali v továrně a zhruba od roku 1998 stálo odstavené v Příboře, přičemž se z něj příležitostně braly potřebné ND. Například panzerwagen v museu má pravděpodobně GEMSe původem z Frankfurta (což by mělo jít dohledat podle výrobních čísel), zmizela původní 16" kola, autorádio (to, co tam bylo, když auto přišlo na Petynku neumělo ani ovládat changer) atd.

Co se mi nepodařilo zjistit je, zda přebastlení elektronika na klasickou elektriku bylo uděláno před pokusem o prodej, nebo až poté, co se auto vrátilo.


Re: Co ještě nevím?
Autor: Marek (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2004 18:27

Tie anglické (s volantom na pravej strane) ešte jazdia? kto ich má? su v anglii?

Re: Co ještě nevím?
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2004 19:22

Jedna (tmavě modrá, vizáž M95) má anglického majitele, občas se objeví na nějakém srazu v UK. V Lekkerkerku na jaře bylo několik angličanů, ale vesměs s T613-3 a všichni s řízením vlevo.

Pak mi někdo (Radek Žáček?) vyprávěl o T613, kterou si v Anglii někdo koupil coby novou, od Bishopa si ji odvezl na traileru a nikdy s ní nevyjel na silnici, prý to jen suší v garáži.

T613 ETB (červená, s těmi divnými hranatými mlhovkami v masce) prý je zpátky v ČR, někde v okolí Kopřivnice. Tuším to někdo zmiňoval i tady, snad měla být přestavěna zpět na řizení vlevo.


Re: Co ještě nevím?
Autor: Eda (IP zapsáno)
Datum: 19.12.2004 13:52

MOTOR T613-6VS

-Kovaný klikový hřídel
-Litinové válce
-Mechanické vstřikování Bosch/Kugelfischer poháněné ozubeným řemenem od levé sací vačky

Vrtání/Zdvih o 92/80 mm
Zdvihový V 3200 cm3
Pmax 214 kW při 7300 ot/min
Mtmax 335 Nm při 5500 ot/min
Kompres. 1 : 10,5
Náplň oleje 7l
m 175kg

Re: Co ještě nevím?
Autor: Tomáš Petlach (IP zapsáno)
Datum: 19.12.2004 17:32

ETB jsem osobně potkal kousek od Nového Jičína. Jinak ty srazy v UK vypadají zajímavě. Asi se tam příležitostně sjedu podívat.

Re: Co ještě nevím?
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 19.12.2004 17:35

Jediný export M95 byl na Slovensko (3ks, které mají std. řízení vlevo), jinak všechny byly poprvé prodány v ČR též s levostranným řízením.



Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.