Tatra klub web :  Diskusní fórum TKB
 
Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2
Výměna
Autor: Alois (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 11:57

Zdravím Vás, měl bych pro Vás nevhodný dotaz:

Vyměním vůz Nissan Primera 2.0 GT (P10) černé barvy, r.v. 1991, najeto 110 000 km, sériový výkon 110 kW (po instalaci sportovního výfuku LASER 121 kW). Vůz je ve výborném stavu, odborně servisovaný, od roku 1997 veškeré záznamy o údržbě, opravách, spotřebě a pod. Spolehlivý a pěkný vůz - čtyřdveřový sedan. Za Tatru 613 (blíže neurčeno). :-)

Výbava: centrální zamykání na dálkové ovládání s alarmem, tónovaná okna, posilovač řízení a brzd (kotoučové vpředu i vzadu), ABS, rádio SONY, tažné zařízení, elektrická okna vpředu i vzadu, elektrický šíbr, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, originální litá kola na Primeru GT, vloni koupené a téměř neojeté gumy.

Vůz má vynikající jízdní vlastnosti. Má poho na přední kola a i při velmi ostré jízdě drží perfektně stopu. Na stovku zrychluje za 8,5 sekund a dosahuje 230 km/h (vyzkoušeno 210 km/h v roce 1997). Oproti standardním provedením LX a SLX má vůz od výroby přední spoiler na nárazníku a zadní na víku zavazadlového prostoru (objem 500 litrů), kožený volant, řadící páku a "sportovně" řešené čalounění. Vpředu jsou nízká sedadla s výborným bočním vedením - jsou pohodlná i při dlouhých jízdách. Tuhé odpružení je na našich silnicích sice nevýhodou, ale máte-li rádi sportovní styl jízdy, určitě Vám nevadí. Já jezdím šetrně za průměrných a na motor vynikajících 7 litrů / 100 km (a to zlehka překračuji povolené rychlosti).

Vůz je spolehlivý a dodnes neměl vážnou poruchu. Jednou byl mírně nabourán na zadek a byla mu vyměněna zadní kapota, tažné zařízení a nárazní - věše je původní nebo originální, kromě sportovního výfuku a rádia. TUV je tento vůz hodnocen jako nadprůměrně spolehlivý. nekonfliktní a nadčasový design neudělá ostudu ani dnes, stjně jako motor.

Co Vy na to? Nešetřete mě, zajímají mě vaše reakce. :-)

Re: Výměna
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 12:12

A proč chceš proboha měnit? :-o

Tatra je ve všech tebou sledovaných ohledech pozadu, pouze je větší, hezčí, motor má líbivější zvuk, člověk si s ní užije spoustu zábavy, ale také na ní nejsou k dostání náhradní díly, mizerný servis, dražší pojištění a v dalších nevýhodách by se dalo pokračovat... :-)


Re: Výměna
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 19:23

Tatra je takovej malej "Danajskej dáreček", člověk nikdy neví, co z toho vypadne, nebo upadne. Samozřejmě mluvím o nalezencích, nebo koupi po nějakém vlastníkovi, co jí nevěnoval žádnej čas na údržbu. Aby byla stejně spolehlivá jako almera, co zmiňuješ, musí projít dlooooooouhou rekonstrukcí téměř všeho, ale potom to za to stojí. :-)

Re: Výměna
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 19:37

Sice co se týká motoru, tak je to bezkonkurenční držák... :-D

Re: Výměna
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 19:49

Není......

Re: Výměna
Autor: Audin (IP zapsáno)
Datum: 27.02.2006 20:29

Bejt tebou tak Primerosku:-D dojezdím do mrtva, Japonec Ti vydrží eště dlouho a na zábavu a vyblbnutí si kup 613ku. Měnit tohle za tatru je kapitální békovina už vzhledem výše popsaným důvodům jináč bys mohl dopadnout tak jak říká jeden známý mechoš ,,no tos koupil pěknou berlu, sis pomohl z bláta do hovna":-P

Re: Výměna
Autor: Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 10:04

Že Japonec vydrží dlouho, tak to bych oponoval. Právě japonská auta se vyznačují proti konkurenci větší načasovaností. Potvrzují to i mnohé statistiky od TŰV. Japonské vozy se vyznačují nejdříve větší spolehlivostí, jako první začínaly i s tříletou zárukou, ale kolem 10 let věku se začnou sypat rychleji než ostatní. Jsou to auta moderní i co se týče moderního přístupu k řízené životnosti. Náhradní díly zůstávají přitom drahé a udržet přesluhujícího japonce nebývá efektivní.


Re: Výměna
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 16:26

Radku zkus mi jmenovat výrobce, u kterého sériově vyrobený motor najede 250 tkm bez generálky? (nový písty, klika, válce, hlavy...). Jen mě to zajímá. díky.

Re: Výměna
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 16:49

Jerry: To je dlouhý seznam, spíš zkus jmenovat výrobce, jehož sériový motor po proběhu 250kkm klekne.


Re: Výměna
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 18:06

Generální opravy jsou desítky let překonané, u některých motorů téměř nemožné a ani u T613 se s nimi vlastně už nepočítalo. Který dnešní sériový motor neujede 250 tis. km? :-O

Re: Výměna
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 23:11

Já pouze reagoval na Radka, když mi oponoval, že motor z Tatry není držák.
Ladis, Luboši, beru to, doby co se všechno dělalo na koleně sou ty tam. Životnost motoru záleží na pravidelnej ůdržbě (výměny olejů,........) a na stylu jízdy toho či onoho řidiče.

Re: Výměna
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 28.02.2006 23:58

Fakt je chceš vyjmenovat? Kde mám jenom začít......... :-D

Re: Výměna
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 07:59

Životnost motoru tatry lze zařadit asi někam doprostřed mezi motory z tehdejší doby. Škodovka to asi nebyl motor s dlouhou životností - při pravidelný údržbě s ním málokdo najel 150000km. A i tehdy byly motory s kterými lze najet přes 500tis km bez větší opravy - Volvo, MB...

Neporovnávejte tohoto brontosaura s novými motory.
Výkon, točivý moment?
- nic moc, pred deseti lety na úrovni dvoulitru.
Životnost ?
- 300tis km do opravy dnes vydrží motor i té nejnižší třídy.

Re: Výměna
Autor: Jerry (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 14:06

Já to Pepane vztahoval na dobu výroby 613 (1970-1990). Když se vám to ale nelíbí.
Motor z Tatry je bezkonkurenční držák vůči zbytku auta (motor alespoň neshnije) :-D :-D



Příspěvek byl zeditován (01. 03. 2006 14:27)

Renovuji, renovuji a pomalu koukám, že stavím repliku... :-P

Re: Výměna
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 15:20

Neviem prečo, ale stále sa stretávame so snahou porovnávať Tatru 613 za každú cenu s autami súčasnej produkcie - a to nielen na tomto fóre. Čím pôsobí T613 na ľudí tak výnimočne, že pomaly 40 rokov starú konštrukciu akosi podvedome stále považujú za akýsi etalón vhodný na porovnávanie? Už som to tu písal viackrát, že 40 rokov v oblasti automobilovej výroby je strašne veľa. Za tú dobu sa technika dostane celkom na inú úroveň. Možno to teraz už nie je tak do očí bijúce, ako kedysi, tie zmeny tu ale stále sú - vývoj sa nezastavuje. A tak T613 - či sa nám to páči, alebo nie - patrí do svojej doby a dnes je to už iba prežívajúci relikt, nenávratne spejúci do kategórie automobilových klasikov a neskôr - veteránov.
Ale je to pekný a zaujímavý klasik - hodný toho, aby ho človek mal rád!

Re: Výměna
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 17:15

"Neviem prečo, ale stále sa stretávame so snahou porovnávať Tatru 613 za každú cenu s autami súčasnej produkcie"

To bude tím, že ti lidé ji neberou jako exponát, ale jako auto na normální ježdění. A auta, která jedou po stejné silnici musí jít srovnávat. Takže srovnávat, proč ne. Ale musí se člověk připravit na to, že srovnání nedopadne vždy dobře.

Že jde vývoj dopředu, to mi ani nepřipomínej. Dneska jsem zápasil s novým služebním Passatem, který už nemá spínací skříňku na klíč, ale má jakýsi šém, co se háže do díry v palubní desce.

Re: Výměna
Autor: Marek (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 21:09

"....Dneska jsem zápasil s novým služebním Passatem, který už nemá spínací skříňku na klíč, ale má jakýsi šém, co se háže do díry v palubní desce..." hahahahaaaaaaa, to na tatre treba do kufra zapnut batériu...

Re: Výměna
Autor: Thomas (IP zapsáno)
Datum: 01.03.2006 21:13

Srovnávat T613 se současnými automobily samozřejmě lze. Srovnání může být vedeno ve všech podstatných i nepodstatných parametrech hodnotících kvality vozu.

Klíčová je v tomto případě příčina, která nás k tomu motivuje. Pokud se chceme dozvědět, kampak jsme za těch 40 let poskočili, pak je podobná analýza na místě.

Máme-li ale snahu tímto obhájit T613 mezi jejími automobilovými současníky, tak jsme, slušně řečeno, mimo mísu.

Re: Výměna
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 07:36

Ing Galia při povídání na srazu v Kopřivnici 1999:

"....T613? O té se mluví těžko. Už v roce 1985 jsme věděli, že jsme v její konstrukci udělali s ohledem na její koncepci maximum, a že nadále bude tato koncepce zastaralá a pro další plánovanou zásadní modernizaci zcela nepoužitelná. Pokud bychom chtěli nadále udržet krok s ostatními automobilkami, bylo nám jasné, že bude bezpodmínečně nutné nahradit T613 zcela novým vozem, nové konstrukce, bez vazeb na použití konstrukčních celků dosavadní T613. Zvažovali jsme též návrat ke klasickému uspořádání poháněcího ústrojí, abychom byli schopni nabídnout více variant a výbav karoserií, tak jak to doba žádala......"

Vždycky když si na to parádní neformální povídání s ing. Galiou vzpomenu, které nám tam co jsme byli okolo toho stolu, dalo velmi, velmi mnoho, ba tisíckrát více než stohy prospektů či pohled na 3 x T700 zaparkované uprostřed trávníku v Retasu, velmi se pak pobavím nad příspěvky jistých "růžovobrýlých" přispěvatelů, kteří jsou schopni ještě ve III. tisíciletí nekriticky obhajovat model T613 libovolné mutace jako něco nadpozemsky dokonalého.

Re: Výměna
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 11:13

"...velmi se pak pobavím nad příspěvky jistých "růžovobrýlých" přispěvatelů, kteří jsou schopni ještě ve III. tisíciletí nekriticky obhajovat model T613 libovolné mutace jako něco nadpozemsky dokonalého...."
áno, je to presne rovnaká chyba, ako aj T613 nekriticky haniť ako niečo totálne nepodareného. Skrátka T613 je taká, aká je. Je to svedectvo doby, v ktorej vznikla a nesie so sebou všetky klady aj zápory, ktoré má. Rozhodne sa jej však nedá uprieť určitá zaujímavosť a exkluzivita, ktorou aj napriek svojim nedostatkom dokáže stále byť príťažlivá. A to sa mi na T613 práve páči, to na nej oceňujem, a preto som ochotný jej prepačovať mnohé iné nedostatky. Skrátka - toto auto mi dáva viac, ako mi berie. Je to ale veľmi subjektívne, každý má svoje kritériá a priority.
Pokiaľ však niekto chce T613 porovnávať s autami dnešnej produkcie bez zohľadňovania toho obrovského časového rozdielu ich vzniku - a to či už s cieľom dokazovať, aká je úžasná, alebo aká je hrozná - považujem takýto prístup za silne diletantský.
Ak chceme porovnávať objektívne, musíme sa nechať vždy viesť faktami - bez emocionálneho podtónu a vopred naplánovaného výsledku hodnotenia.
Napr. veľmi zaujímavé porovnávanie T613 s jej automobilovými súčasníkmi vypracoval svojho času na objednávku Tatry inštitút NAMI. T613 bola porovnávaná s autami Mercedes Benz 280 SE (1973), Mercedes Benz 350 SE (1973), Volvo 164 (1970), Rolls Royce Silver Shadow(1968), Oldsmobile 98 (1973), čiastočne aj Mercedes Benz 600 Pullman.
Je tam uvedených veľa faktov, nie vždy to hodonotenie vyznieva pre T613 pozitívne (napr. vnútorný hluk, trvalá max. rýchlosť), v niektorých kritériách zase veľmi dobre (náročnosť na predpísanú údržbu, jazdné odory, akcelerácia). V rámci porovnávania absolvovala T613 aj skúšku spoľahlivosti podvozkových skupín na buližníkovej dráhe v rozsahu 18tis. km rýchlosťou okolo 40km/h a tie často citované rýchlostné skúšky.
O limitujúcich faktoroch pre T613 pri trvalej jazde vysokými rýchlosťami teraz písať nechcem, mnohé vtedy zistené nedostatky však boli počas ďalšieho vývoja konštrukčne potlačené.

Re: Výměna
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 12:33

No když jsem četl, co měli soudruzi v NAMI tehdy k dispozici za káry (Mercedes, Volvo, RR, Oldsmobile), tak jsem si říkal, že to asi museli být velmi pečlivě vybraní a politicky pevní soudruzi, aby nepřestali tváří v tvář těmto výrobkům věřit straně její sliby, že kapitalistický svět se řítí do záhuby a krachu, zatímco oni budou už v roce 1983 mít komunismus a budou si moci novou Volhu GAZ 24 jen tak přijít vybrat do obchodu podle svých potřeb. Ani bych se nedivil, kdyby u zkoušek těchto výrobků temných sil byli vybíráni technici vynikající po politické stránce a po té odborné už se s tím museli sami nějak vyrovnávat.

Re: Výměna
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 14:45

A co by jsi Ondreji řekl tomu, zpracovat test třeba X konkrétních automobilů, vybraných z nabídek jejich jednotlivých výrobců v daném modelovém roce, zaměřený ne na 100 letou historii těch značek, ale zaměřený na ten elementární zákon "co za ty peníze dostanu". Základním výběrovým znakem by byla "třída" automobilu (tak jak by každý z těch výrobců svůj automobil prezentoval) - dejme tomu "reprezentační sedan standardní specifikace výrobce" (žádné prototypové pokusy laděné na zákaznících) a to v základní výbavě, bez příplatků. Prostě takové naprosto klasické zákaznické srovnání. Myslíš, že by to byl neobjektivní test, když by jedním z těch vozidel byla T613?

Re: Výměna
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 14:58

Radku - moju odpoveď na túto tvoju otázku nájdeš v predošlom príspevku - "...Ak chceme porovnávať objektívne, musíme sa nechať vždy viesť faktami - bez emocionálneho podtónu a vopred naplánovaného výsledku hodnotenia...".
Ak by sa s tým teraz niekomu chcelo takto zaoberať - OK, nech to spraví.

Re: Výměna
Autor: Alois (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 14:59

Děkuji Vám za zajímavé odpovědi. Překvapilo mě, kam až se zvrhl můj původní "nevhodný dotaz". O Tatry se zajímám už od svých deseti let, leccos tedy o nich vím, včetně toho, co jste popsali výše. Když jsem byl na školní praxi v servisu, kde se hojně T 613 vyskytovaly a něco jsem na nich dělal, divil jsem se, že jsem v nich neztratil zalíbení, protože většina oprav a i těch pravidelných - zrovna u T 613 (s jinými jsem nedělal) je oproti jiným vozům podstatně složitější a ne jednou jsem si v duchu říkal, že se zde řídili slovy "proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě." Stalo se však, že i přes to, že jsem si mnohokrát zanadával, každým sporostým slovem a opruzelou opravou jsem měl T 613 radši a radši... Koupit si jí rozhodně hodlám - zítra, za měsíc, za rok a výše (a jinde) popisované mínusy mě osobně nevytrhují a samozřejmě s nimi počítám... Až bude dobrá nabídka a přebytečných pár set tisíc - rovnou na repasi. Nakonec mě vždycky stačí jen 3 důvody, proč si podvědomě říkat ANO, napsal to i Luboš: hezčí, větší, motor má sound. A ještě bych snad dodal, že je bezpečnější a oproti sportovním tuhým sedadlům Primery GT nepopsatelně pohodlnější.

Byl jsem jenom překvapen, že se zde nenašel někdo, kdo by třeba jen uvažoval o výměně jedné ze svých T 613 za Primeru GT. Většina z Vás tu jistě nekonči u jednoho vozu. Pamatuji si totiž na dobu, kdy si mi "líbily" erka... :-)

Michal B.:
Musím Ti oponovat, protože ačkoliv je moje Primera stará (mladá) už (jenom) 15 let, spolehlivější auto jsem skutečně ještě neviděl. Jistě existují jedinci, kteří narazili i na opak, ale můžeme si už jen domýšlet, co s vozem dělali oni nebo předchozí majitelé nebo v jakém stavu ho koupili. Kdybych jezdil s Primerou pořád jako prase, určitě by to už nebylo to co teď. Kromě toho je živená pouze V-poverem, což jí prospívá - spotřebu má o litr nižší než s normálním naturalem, zlepšila se i dynamika a snížil hluk motoru. Oleje Shell Helix, které jsou nejdražší a nejlepší co znám, zajistili Primeře určitě o nějakou tu desítku tisíc km víc - budoucnost ukáže. Těší mě, že je to vidět už teď.

Re: Výměna
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 15:18

Dobrá. Vezmu rok 1994......

Re: Výměna
Autor: milouš (IP zapsáno)
Datum: 02.03.2006 23:21

Žádnou ze svých šestsettřináctek bych za primeru NIKDY nevyměnil.A zřejmě ani za jakoukoliv jinou obdobnou spotřební konfekci.Tatra 613 má duši a v době svého vzniku byla nadčasové auto.První řada 613 byla ve své době (1975-1980)konkurenceschopná všem autům své třídy.



Příspěvek byl zeditován (02. 03. 2006 23:43)

Re: Výměna
Autor: Michal B. (IP zapsáno)
Datum: 03.03.2006 09:48

Alois:
To co jsem napsal o japonských vozech, jsem pochopitelně myslel obecně, tak jak to bývá nejčastěji, tak jak potvrzují statistiky. Tvé auto může z tohoto průměru vybočit, pokud mu věnuješ pečlivou údržbu a provozuješ ho ohleduplně. Takže moje konstatování o životnosti neber osobně, nám sběratelům nebo udržovatelům starých vozidel je dobře známo, že při nadstandardní péči lze našemu "miláčkovi" prodloužit život až několikanásobně proti původnímu záměru výrobce.

Vrátím se ale k Tatrám. Je mi velmi blízký názor např. Ondřeje. Já sám si jako většina z nás také uvědomuji negativa Tatry, také s mnohými nedostatky se potýkám a zanadávám si, ale na druhou stranu má Tatra určité kouzlo, které jistě nemusím rozebírat. Právě pro toto její kouzlo ji vlastním a v žádném případě neuvažuji se jí ani do budoucna zbavovat. Vlastnictví Tatry je podle mne jen záležitost emoční. Dokáže vzít za srdce tak, že pak není problém tolerovat její nedostatky. Pokud to u někoho takhle nefunguje, pak fakt nechápu, proč Tatru má. Tatra je hobby auto a ne auto pro užitek. Pokud to někdo bere jinak, nadává jenom, tak mu nerozumím. Mně osobně dává Tatra hodně. Tím, že je to můj koníček, dokážu s ní relaxovat, vyčistit si hlavu od všedních starostí, kterých nám dnešní doba naděluje stále víc a víc. A radost si v žádném případě nezkazím nějakým srovnáváním. Nezavírám před ním oči, srovnávání mě jako technika naopak zajímá, nemá ale vůbec vliv na můj vztah k Tatře. I když moje Tatra patří k těm mladším, beru ji už teď jako veterána a nevadí mi proto, že je koncepčně zastaralá.


Re: Výměna
Autor: Marek (IP zapsáno)
Datum: 03.03.2006 13:06

A ak mám tatru ako hobby auto pro úžitek? Hmm? potom sa auto už dá porovnávat? Ved jazdia po tej istej ceste, a pracujú tak isto ako konfekcia! Prečo by si si mal kazit radost z 613ky porobnávaním s iným autom? Ja si tým radost nepopkazím, a bežne ked presadnem do iného presúvadla tak to porovnám technicky aj emociálne a hotovo, nič viac a nič menej... nadávam tak či tak...

a že by sa mali porovnávat len autá rovnakého ročníku resp. generácie?, ved bežne pri nástupe novej generácie nejakého auta sa ako prvé porovnáva so svojím predchodcom!!! a dokona sú aj testy pri ktorých sa porovnáva aj prvá genrácia s x-tou generáciou!!!

Allois: DOTOHO!!!! držím palce.

Re: Výměna
Autor: Vláček (IP zapsáno)
Datum: 03.03.2006 17:22

Marek : a že by sa mali porovnávat len autá rovnakého ročníku resp. generácie?, ved bežne pri nástupe novej generácie nejakého auta sa ako prvé porovnáva so svojím predchodcom!!!

A jak by dopadla 603-3 proti 613 chromce? Nebo model t613 95 proti T700?
Co myslíte?



Honza

Re: Výměna
Autor: milouš (IP zapsáno)
Datum: 03.03.2006 17:30

t 613-4mod. 95 proti t 700? Stejná auta...

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2


Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.