Tatra klub web :  Diskusní fórum TKB
 
Co je renovace a co bastl....
Autor: 600 (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 15:48

Muj nazor na renovaci vozu at uz nasich tater nebo jinych aut je ten ,ze vuz jiz hodne stary například 20, 30 a více let, kdyz se dochová v pojizdnem či jiném atd.. stavu ma historickou cenu,a neznamena to jak nekteří lide tvrdí ze kdyz je nanem nejaky doplnek z mladsího nebo starsího modelu tak je takto dochovany vuz k nicemu.....,take si myslím že dodržování 100%odstínů laku je přehnane nebot kazde auto ma vypovídat o svem majiteli a ne se stát uniformní věcí jako novodobé vozi.Váš nazor... doufam že mi rozumní tatrováci dají zapravdu.....:)

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 16:12

Keď si niekto kupuje auto, vždy by si mal ujasniť účel, k akému to dané auto chce. Pokiaľ prioritne na jazdenie ako úžitkový predmet, potom je naozaj jedno (väčšine ľudí, mne ani vtedy nie), "...kdyz je nanem nejaky doplnek z mladsího nebo starsího modelu ...", alebo že "...dodržování 100%odstínů laku je přehnane nebot kazde auto ma vypovídat o svem majiteli..." atd...
Pokiaľ je však prioritou vlastniť historicky verné auto a nie "vypovídat o svém majiteli", potom obidva horeuvedené prístupy sú diskutabilné - ten prvý veľmi silne, ten druhý - čiastočne.
Mne sa páčia také Tatrovky (a aj iné autá) ktoré zodpovedajú čo najviac dobe svojho vzniku a teda nesú aj určitú historickú informáciu pre tých, ktorí takéto autá v ich dobe nezažili a svoj názor na ne si utvárajú z toho, čo majú možnosť vidieť. Potom sa ale často nemôžeme čudovať zo záporných reakcií laickej verejnosti na naše milované Tatrovky - veď hodnotia podľa súčasného - často dosť nelichotivého a nie veľmi vkusného stavu.
Zhrnutie - nie som proti úpravám, ale ak, tak potom veľmi citlivo a s vkusom. Tu sa už ale dostávame na veľmi subjektívne hranice toho čo je vkusné a čo nie.
Takže - podľa horeuvedeného asi nie som "rozumný tatrovák" ;-)

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: D.A. (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 16:17

Nechápu, co tím chtěl 600 říct.

Z jistého úhlu pohledu je bastl třeba už originální 613 s jednou 12V baterkou :-D. Ale koho to zajímá?

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Matyjas (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 18:49

Mám na tuto otázku podobný názor jako 600. Myslím,že např. není nutné předělávat pojízdnou zachovalou 603 -1 na původní provedení třísvětlové pokud rekonstrukce byla provedena např v.r.1965 nebo rušit ostřikovače skla,když je první 603 neměli. Podobně současný majitel Tatraplanu nebude předělávat olejové čističe vzduchu na původní,když je skutečnost ,že v 50 tých letech se výměna na olejové doporučovala. Takové podobné prohřešky proti původnosti podle mě bastlem nejsou.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 19:01

I starý bastl má nějakou historickou hodnotu, ale určitě ne takovou, jako veterán v původním stavu.

Ono jde také o to, co kdo považuje za "nějaký doplněk". Dobový doplněk je u mě třeba vnitřní panoramatické zrcátko ne už tak karosérie z jiného typu...

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: 600 (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 19:53

prvorade zdravym do btatislavy.....muj nazor je podobny jako vas prvních 4 co jste napsali kdyz upravu tak maximalne dobovou ale v poslední dobe sem se setkal s opravdu šílenymi nazory na originalitu v ktera v některych případech se neda bohužel už ani dodržet na 100% a proto sem se dotázal jaky je nazor lidi na tuto problematiku.....

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: motor (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2004 22:54

Kromě Tatry, která patří spíše do spolku starších dam, jezdím taky na srazy Mini cooperů, kde se s r.v. 2002 řadím spíše ke kategorii pubescentů ( dle věku vozu). Bohužel i na těchto srazech dominují vozy z r.v. 1990 až 1998 (cca) vše co je mimo tento rámec se setkává s okázalým přehledem přes lány družstevní. Až na jednu výjimku a tou je bastl, ale tak famózně provedený, že nikdo nepitvá původ atp. Pavel Dolejška alias Maxi Pervers - to je něco, co je potřeba vidět! A pozor, pustil do světa, že chystá T603.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 10.09.2004 08:03

Já bych rád věděl, jak se přišlo na to, že "kazde auto ma vypovídat o svem majiteli". Na to je nějaký zákon nebo to má nějaký logický důvod? Klidně bych přešel větu "může vypovídat". Ale "má vypovídat", to znamená, že musí?

Dovedu si představit, že o člověku vypovídá například jeho jazykový projev.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Vašek.. (IP zapsáno)
Datum: 10.09.2004 08:09

A písemný :-D

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: 600 (IP zapsáno)
Datum: 10.09.2004 08:13

no risane fakt je že může a nemusí ale většinou opravdu vypovída :-D

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 13.09.2004 11:22

Asi na tom něco bude, pustil jsem se do optických retuší na nejposlednějším warťasovi - už nebude tříbarevné koťátko ;-).

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 16.09.2004 16:15

rišane neboj, podle paragrafů 12 a 13 zákona o policii ČR může výpověď (resp. "podání vysvětlení") odmítnout. Majitele lze evidentně považovat za osobu blízkou ve smyslu těch paragrafů :-D

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 18.09.2004 09:40

V zasade se ze zakladajicim prispevkem da souhlasit.

Kazde auto ma v nalezovem stavu svou historii! Coz reprezentuji trebas upravy na motoru (napriklad jeho vymena za novejsi nasledkem havarie).

Existuji dva hlavni druhy renovatoru a zasadne se lisi jejich filozofie:
1. Renovator perfekcionista - chce mit vse tak jak to vyjelo v dane dobe z vyrobni linky
2. Renovator patinar - pokud je moznost zachovat pojizdne vozidlo v nalezovem stavu (patine), ucini tak. Neni to nedbalost. Jedna se napriklad o zachyceni skutecnosti, ktera se v minulosti odehrala (napriklad vozidlo ma puvodni na prvni pohled opticky nelibivy lak, nebo dokonce prustrely v karoserii :o))

Cim vice klesa rocnik vyroby vozidla tim vice je aktualni jista serioznost a obezretnost v pristupu renovatora k cele problematice. Mam na mysli velice drobne nuance, ktere pri laickem pohledu byvaji zanedbatelne, ale z profesionalniho hlediska jsou totalni katastrofou! O co konkretne jde?

Nekolik prikladu:
a) Neodborne namontovane a nedemontovatelne soucasti
ci elektricka vyzbroj jenz v roce vyroby neexistovala
b) Nekorektni barevna provedeni, neodpovidajici dobove nabidce vyrobcu barev (nikoliv oficialnimu vzorniku vyrobce vozidla)!
c) Nesprvavne soucasti palivoveho a zapalovaciho systemu
d) Nespravny rozmer pneu a disku
e) Nadbytecne uzivani chromovanych, mosaznych a niklovanych doplnku
f) Tovarnou neprovedene/neschvalene prestavby motoru mezi jednotlivymi typovymi radami

atd, atd... (prikladu by se naslo tisice)

Objevuje se take trend mnoha vozidel podobnych jako vejce vejci. Dle pravidla: "Kdyz to ma on, tak ja to chci taky" se vyrojilo napriklad az priliz mnoho stribrnych osmicek! Pritom byly v nabidce a vyrobe velice dustojne a hezke odstiny.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 18.09.2004 10:39

!!!!!!!!!NESOUHLASIM S NAZOREM ZE ORIGINALITA SE NEDA NA 100% DODRZET!!!!!!!!!!!

Vse je to otazka pilne prace a samozrejme penez!

BEZ PILNÉ PRÁCE A POCTIVYCH INVESTIC VZNIKAJI BASTLY!!!!!!

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 09:52

No já bych to neviděl tak kategoricky. 100% věrnost originálu (Nekolik prikladu: a) Neodborne namontovane a nedemontovatelne soucasti
ci elektricka vyzbroj jenz v roce vyroby neexistovala, b) Nekorektni barevna provedeni, neodpovidajici dobove nabidce vyrobcu barev (nikoliv oficialnimu vzorniku vyrobce vozidla)!,c) Nesprvavne soucasti palivoveho a zapalovaciho systemu, d) Nespravny rozmer pneu a disku) může vést na takové konce, že do renovace vrazím několikanásobek reálné ceny vozidla (čili položím velký kus svého majetku na oltář nějaké chiméry) nebo že renovaci nikdy nedokončím. V praxi proto volím raději určitý kompromis, abych se taky mohl někdy se svým veteránem svézt a ještě mi zbylo na chleba. Odkazy budoucím generacím nechť zanechávají ti, co na to mají.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 12:05

"......V praxi proto volím raději určitý kompromis, abych se taky mohl někdy se svým veteránem svézt a ještě mi zbylo na chleba. Odkazy budoucím generacím nechť zanechávají ti, co na to mají....."
v tomto tvrdení je kus pravdy, treba si však aj uvedomiť, že tieto rozdiely zatrieďujú "rovnaké" autá do dosť rozdielnych kategórií - kvalitatívnych, aj cenových, kde rozdiel v cene môže byť až niekoľkonásobný! Od veterána sa očakáva rozhodne viac, ako od "opraveného starého auta na jazdenie". Medzi týmito dvomi mantinelmi sa pohybuje väčšina historických vozidiel, viac alebo menej inklinujúcich k jednému z nich. A trend vo svete je jednoznačný a nekompromisný!



Příspěvek byl zeditován (20. 09. 2004 12:06)

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 12:43

Ano ten trend je jasně daný. Zachovat auto přesně tak jak bylo vyrobeno, aby dokumentovalo vzhled modelu. Taková vozidla mají mezi veterány své opodstatněné místo. Ale pokud budou takto vypadat všechna auta, co pak bude dokumentovat historii dané doby? Během let se potřeby motorismu, stejně jako názory lidí vyvíjely a to by taky mělo být někde vidět. připadá mi nefér servírovat "budoucím generacím" představu že ta auta v době svého provozu nevypadala i jinak než "tady tohle v muzeu". Myslím že slušným příkladem jsou "válečná " auta na dřevoplyn. Většinou se jednalo o celkem drastické zásahy do originální podoby vozidla a podle výše zmíněné teorie je to bastl. Určitě se ale shodnem na tom, že jako dokumentace doby by měla ta auta zůstat zachována "zbastlená". V rámci tohoto názoru by stálo za úvahu, zda vcelku běžné "tatraservisové" přestavby karoserií Tater 60-tých let a výše považovat za bastl či ne. Je třeba vzít v úvahu, že Tatra se stala malosériovým ručně montovaným vozidlem určeným pro konkrétní společenskou vrstvu. A že tedy různé inovace a změny objednané ve fabrice (servisu) v rámci rozmaru či potřeby tehdejších uživatelů dokumentují situaci a možnosti doby v rámci vztahu továrna Tatra - majitel auta.



Příspěvek byl zeditován (20. 09. 2004 13:49)

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 13:20

"....Myslím že slušným příkladem jsou "válečná " auta na dřevoplyn. Většinou se jednalo o celkem drastické zásahy do originální podoby vozidla a podle výše zmíněné teorie je to bastl..."
Celkom nemožno súhlasiť. Autá v prevedení na drevoplyn boli upravované často priamo aj v továrni. Áno, bolo to svedectvo tej doby.
Pod pojmom "bastl" chápem znehodnotenie historického auta nedobovými a hlavne nevkusnými doplnkami, jasná a obecne platná definícia tohoto pojmu ale asi neexistuje. Pekne to opísal Martin Janík.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Michal Heky (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 13:59

Já si také nemyslím, že by se měly všechny veteráni renovovat do stavu ,,jako když vyjede z fabriky".

Konkrétní příklad: Pražský dopravní podnik má své muzeum MHD, kde jsou mimo jiné staré tramvaje a od některých typů tramvají má několik kusů. Jeden je ve stavu ,,1940 - vyjelo z fabriky", druhý ve stavu ,,tak takhle vypadal tento typ v období let 1950 - 1960" a nakonec stejný typ, renovovaný do stavu ,,a v této podobě tramvaje dojezdily". Takto tři renovované vozy vypovídají o mnoho více, než kdyby tam byly tři stejné tramvaje ,,jakokdyžvyjedouzfabriky".

A přitom ten třetí vůz už je vlastně bastl - místo kladky pantograf, přebastlená okna, elektroinstalace, atd.



Příspěvek byl zeditován (20. 09. 2004 14:04)

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: motor (IP zapsáno)
Datum: 20.09.2004 23:22

No jo, ale 603 r.v. 59 s originálním techničákem a skeletem 73, po tzv. střední opravě je taky historii dokumentujícím artefaktem. Hodnotu má však zřejmě odpovídající modelu 603-2 r.v. 73.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 07:53

mám pocit, že většina lidí si naopak myslí, že tyhle auta mají hodnotu, kterou přesně vyčíslí pouze váha v kovošrotu :-(

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 08:12

Kontráš:
nemyslím, že by sa väčšina ľudí takto dívala, naopak, väčšine ľudí je to jedno, resp. im to nič nehovorí. Akurát niekoľko znalcov takéto veci rozlišuje a je "v obraze". Pokiaľ je však takéto auto po prestavbe v dobrom stave a hlavne sa v ňom nemiešajú znaky viacerých modelov, je to OK a môže to byť cenný veterán.
Horšie je, ak je to napr. jedničková karoséria s nízkym predným sklom, ale nejaký snaživec tam vovaril široké štvorsvetlo, auto má dlhé lapače a prvú dvojkovú zadnú kapotu, vpredu bubnové brzdy a v zadu už kotúče a jeden nýrazník starý typ a druhý nový. To je potom bastl ako remeň, auto bez historickej hodnoty! Nech sa majiteľ skúsi ukázať na nejakom lepšom zraze veteránov, dozvie sa o svojom aute nemilé veci.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 10:22

Rišane a ostatní:

Slovo kompromis je u skutečných veteránů velice zákeřná dvojsečná zbraň. Opakuji znova: Vzhledem ke klesajícímu věku vozidla, klesá míra tolerance odborné veřejnosti vůči kompromisům.

Vzpominam si na Tvé výhrady vůči "kompromisně" udržovaným 613kám. Tví oblíbenci Tuňáci, či Tůneři také rádi a zcela vědomě vytvářeji (velice slušně řečeno) kompromisy...

Opravdu bych byl s tímto slůvkem opatrný, zvláště pak mezinárodní atestační komisaři jsou na takovéhle "kompromisy" pořádně vysazení.

Paradox je, že to fungovalo už za socialismu:
Kdo měl "hurárenovaci" byl rád že si zajezdil na okresních a krajských soutěžích.
Lepší vozy směly na celostátní akce.
A jen pár vyvolených, kteří měli vozy takřečeno kuchařskou terminologii "al-dente" se směli s patřičným kádrovým posudkem vydat za hranice - považte, dokonce na kapitalistický západ!!!!!!!

Ani v muzeu nejsou vozy ve stavu na 100%, bohužel! Znalců není mnoho, ale jsou to lidé, kteří dokáží poradit většinou grátis (což je celkem k nezaplacení :o) )

Z odborného hlediska budu zřejmě nepochopeným zastáncem tvrdého jádra skupinky "rowdies", kteří se perou za co nejpůvodnější stavy vozidel, bohužel.

Bohužel taky proto, že se stáváme v muzeu svědky nekalých praktik - prodat bastly jako originální a nadpozemsky božská vozidla! Trh z veterány prodělal za těch 15 let obrovský vývoj - ale rozhodně né k lepšímu. Je to výnosný byznis, kde se jedná bez skrupulí (čest vyjímkám)!

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 11:34

No jo, no. Já jsem to bral ze svého úhlu pohledu a jaksi jsem nevzal v úvahu, že dědkové z FIVA, co si nahrabali pod sebe veterány v původním a špičkovém stavu si udělali předpisy tak, aby sami byli ti nejlepší. Mezinárodní testační komisaři mi jaksi můžou být ukradení, protože o zařazení veterána do provozu v ČR nerozhodují a účast na jejich snobských akcích mi přinese podobný zážitek, jako účast na akci tuzemské, pouze to bude stát stejně Euro jako u nás korun.

Za co nejpůvodnější stavy vozidel se prát můžeš. Bude to ale zřejmě pouze boj v teoretické rovině, leda bys založil nějakou nadaci, která bude poskytovat finanční podporu renovátorům, kteří budou chtít mít své vozy "al-dente", ale jaksi nemají prachy na repliky prvorepublikových zapalovacích kabelů a hrozilo by, že by tam mohli vrazit růžové.

Purismus pak logicky vede na to, že "ti správní veteránisté" budou ti, co na to mají (peníze, ale sotva nějaký vztah) a stane se z toho opět další forma demonstrace stavu konta.

Jinak je to pláč na špatném hrobě, protože majitele nelze (naštěstí) nutit, aby měl svůj vůz podle cizích představ. Chce-li, pak vynaloží přiměřené úsilí, aby jeho vůz vykazoval minimum odchylek od ideálního stavu (stejně to ale bude kompromis), nechce-li, není snad moci, která by jej donutila.

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Kontráš (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 12:26

....a to je dobře

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 21.09.2004 13:00

"Purismus pak logicky vede na to, že "ti správní veteránisté" budou ti, co na to mají (peníze, ale sotva nějaký vztah) a stane se z toho opět další forma demonstrace stavu konta."

Ja bych neházel všechny demagogicky do jednoho pytle, protože kdyby k tomu koníčku neměli nějaký vztah nebyli by schopni do něj investovat nemalé sumy. Nepopírám, že do určité míry je to "snobská" záležitost. Je třeba si sundat růžové brýle, které mnozí z nás nosí. Situace v celém světě je taková, že lidé si kupují automobil především jako dopravní prostředek. Nemá smysl se rozepisovat o situaci u nás (celý život šetříme ne auto na celý život...). A pak jsou tedy veteránisté, kteří k vlastnění dalšího vozu přistupují jako ke koníčku - alternativou jsou třebas tůneři. Buďme realisti - opravdový veterán je pekelně drahý koníček a to i v cizině!!!!! Nebo se snad někomu zdá, že každá průměrná německá rodina má v garáži Mercedes SSK? Kéž by tomu bylo, anebo raději ne? :o)

Dědkové z FIVA jsou mi v podstatě také ukradení, přesto že si myslím, že to celé co vytvořili má logiku (ostatně u architekrury platí totéž!). Co mě pobavilo je úhel pohledu na celou záležitost. Nelogicky je tedy všechno vlastně jedna velká konspirace vůči jiným než těm co ta pravidla stanovili a mají v tom prsty uplně všichni EU, USA a dokonce malé šedivé bytosti létající ve stříbrných koutoučovitých věcech co se pohybují pekelně rychle. :o)

Různá pravidla a doporučení mají zcela a pouze smysl udržet věci v pořádku a zachovat odkaz dalším generacím. Ačkoliv to možná může znít nepochopitelně. A to nejen proto aby chudáci badatelé museli pod lupami studovat ze starých a nekvalitních podkladů co že dané vozidlo mělo za výbavu.

Snahou reprezentovanou oním "bojem" je například i vymítit úhel pohledu cizinců na nás jako improvizátory (v tom nejhorším slova smyslu!!!). Samozřejmě, že jde o čistě teoretickou rovinu. Nikomu nelze nic nutit... To taky nikdo nedělá. A já si pročítám svůj příspěvek a marně hledám jakoukoliv záminku, která na někoho dělá dojem nucení do čehokoliv...

Re: Co je renovace a co bastl....
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 22.09.2004 10:08

No, na Kubánce ještě myslím nemáme.



Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.