Re: 12 v akumulátor
Autor: jméno zbytečné (IP zapsáno)
Datum: 06.02.2007 23:21
Zizo, zizo..... Bral jsem tě jako ostříleného starého praktika který už lecos zažil, ale mám takový pocit, že píšeš o něčem o čem nemáš páru. V příspěvcích o LPG jsi se oháněl zkušenostmi a dlouholetým pozorováním včetně zapisovaných hodnot, ale tvůj poslední příspěvek je poněkud jiný. Sorry, ale svý jméno ze zkušenosti nenapíšu.
1. proč všichni výrobci elchemických zdrojů nejenže vůbec nevyrábějí serioparalelní zdroje, ale proč takové zapojení svých článků přímo zakazují?
a) nevyrábějí - zřejmě proto, že nabídka (hodnot, typů) je dneska tak veliká, že není problém si vybrat aku takových parametrů kterých je potřeba a zabudovat a manipulovat pouze jedním kusem aku. Nebo čekáš, že v nabídkách automobilových startovacích aku světových výrobců bude třeba sdělení: ne/smíte provozovat tyto aku zapojené paralelně? Pro koho by to proboha psaly? Pokud nějaký výrobce automobilu použije par. zapojených aku tak je jeho povinnost korektní provoz par. zapojených aku zabezpečit a majitel auta - kupec aku se nemusí nějakou teorií zabývat. Toto je můj názor, proč nikde v nabídkách takových aku nenajdeme podobné sdělení.
b) zakazují - a kde? Všichni výrobci...... ach jo
2. Existence sér. - par. zapojených aku. Byly, jsou a podle mého názoru i budou. Když už jsi všechny možné typy aku hezky hodil do jednoho pytle (všichni výrobci elchemických zdrojů) tak mi to nedalo kouknout na webové stránky prodejců všemožných aku a našel jsem tam třeba tuto větu: Značka CSB se vyznačuje vysokou kvalitou, ta se projevuje zejména v UPS při sériovém nebo sério-paralelním řazení více akumulátorů. Nejedná se sice o startovací aku, ale je vidět, že se sér. - par. zapojení používá i dnes. Další důkaz? Proč ne! Dříve narození (mezi které se taky počítáš) kteří měli co dočinění s nákladními automobily a trochu jim i rozuměli ví, co znamená systém 12/24V. Spouštěcí a zdrojová soustava se skládá ze dvou aku 12V, spouštěče 24V, dynama 12V a bateriového přepínače. Spotřebiče jsou na 12V. Funguje to takto: v klidu a v provozu jsou aku zapojeny p.a.r.a.l.e.l.n.ě. a dávají tedy 12V. Jsou dobíjeny dynamem 12V. Při startování je bateriový přepínač (speciální silové relé) přepojí do série a výsledným napětím 24V se nastartuje, čímž se docílí toho, že proud protékající při startování je poloviční -na únosné hranici- než kdyby se startovalo na 12V. Toto uspořádání se používalo u spousty nákl. aut a mnohem dříve, než nějaká T613 vznikla. A dám ruku do ohně za to, že sér. - par. zapojení aku se používalo i ukonvenčních(dieselelektrických) ponorek kde ohromné množství aku pohánělo ponorku pod hladinou.
3. Nabíjení par. zapojených aku. Zřejmě si neuvědomuješ, že je možné nabíjet podle různých charakteristik. Třeba taková charakteristika "U". Je to nabíjení stálým napětím které se mimo jiné používá i v automobilech. Co jiného dělá regulátor napětí u alternátoru že? Elektronkám sice rozumíš, ale naprosté základy elektrotechniky - tj. větvení/rozdělení proudů a napětí v sér. a par. obvodech ti neříká nic. To bys potom věděl, že je možné nabíjet par. zapojené aku podle charakteristiky "U" bezproblémů. Kniha "Nabíječky a nabíjení" od autorů M. Arendáš a M. Ručka vydaná vydavatelstvím BEN v roce 1995, strana 38, kapitola "5.1. Nabíjení podle charakteristiky U." Cituji: "Tento způsob nabíjení umožňuje nabíjet větší množství baterií o stejném svorkovém napětí zapojených paralelně." Jo, neumětelové......
4. Zkrat článku jednoho z par. zapojených aku - pokud se to stane, tak postižený aku bude přebíjen a ničen což je ale jedno, protože stejně je jeden článek špatný a vymění se celý aku, a nepostižený aku bude vybíjený naprosto stejně, jako když dodává proud nějakému spotřebiči. Jeho svorkové napětí vybíjením bude klesat a vyrovnávací proud bude tím pádem také klesat. Pokud se takové auto nechá delší dobu stát, tak nejhorší co se stane bude to, že nenastartujete. Žádné apokalyptické vize končící ohořelou karoséríí. No a pokud s takovým autem budete jezdit, tak bude postižený aku neustále přebíjením ničit až "odejde" úplně a startovací proud bude dodávat pouze nepostižený aku.
Pokud Vám paranoidní představy o kouřových efektech z Vaší T613 nedají spát, tak si raději zkontrolujte stav izolace startovacích kabelů v místech kde může event. dojít ke zkratu a hlavně stav gumových průchodek v karoserii. Tolik moje zkušenost s T613 a jejím "zdrojovým systémem."