Re: štvorka vs trojka
Autor: *radek (IP zapsáno)
Datum: 30.08.2007 21:35
Já bych jen dodal, že pokud se ten 5Q u karburačního motoru doplní adekvátním stálým převodem (3,54 či 3,909), je to velmi příjemné svezení a řadit víc než u 4Q se může, ale NEmusí :-D. Nicméně i u převodu 3,15 do jisté míry 5Q převodovka pomáhá eliminovat minimálně ten "Aviácký" efekt přechodu mezi roztočenou dvojkou na 5000 rpm a následně skomírající trojkou u 4Q převodovek. Vzhledem k tomu kdy 5Q převodovka vznikla, je však karburačních T613 s touto převodovkou poskrovnu, neboť nabíhala produkce vstřikových motorů. Co se týká kultury ovládání, obě provedení mechanismu řazení 5Q převodovek už netrpí enormě dlouhými "zemědělskými" drahami a jejich ovládání je, pomineme-li netradiční schema řazení, již celkem akceptovatelné. Tyto všechny klady jsou vykoupeny "pouze" malým vyrobeným množstvím těchto převodovek, jejich vysokou poruchovostí danou nevhodnou konstrukcí (ten 5Q se musel vejít do skříně 4Q, což přineslo několik zásadních konstrukčních kompromisů v rozporu s životností) a hlavně tím, že některé klíčové ND pro opravy 5Q převodovek již prostě neexistují a je třeba je vyrobit. Vyšší hlučnost jakož i obtížné řazení jsou již známky opotřebených převodovek, nebral bych to za vlastnost 5Q vůči 4Q.
Kdyby to auto mělo motor na správném konci karoserie, mohli bychom si dnes vybrat z nepřeberného množství různě odstupňovaných a vysoce spolehlivých převodovek předních výrobců, nicméně smůla :-D.