Legislativa :  Diskusní fórum TKB
 
Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 08:36

Protože si vzpomínám, že na toto téma tu probíhala několikrát debata a mohlo by to někoho zajímat, rozhodl jsem se tu zveřejnit článeček, na který jsem narazil ve Zpravodaji autoškol z prosince 2004. Je to trochu zmatené, ale snad si poradíte.

Dotaz: Jaká vozidla lze řídit s řidičským oprávněním skupiny "B" ?

Odpověď: Čj. 72/2004-510-LD/2 (k čj. 139/2004-160-LEG/1)

Podle § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon") řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení:
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a 15 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postraním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla.

K výše uvedenému podáváme následující vysvětlení:
K písm. a):
Do skupiny vozidel k jejichž řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B patří zejména následující vozidla:
- kategorie vozidel M1 tj. vozidlo určené pro přepravu osob M1, které nemá více jak 8 míst k sezení, kromě místa řidiče, např. osobní automobil, tzv. mikrobus,
- kategorie vozidel N1 tj. vozidlo jehož největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3500 kg, např. nákladní automobil o celkové hmotnosti do 3500 kg; malý nákladní automobil, tzv. dodávka,
- kategorie vozidel M1G, N1G -- terénní vozidlo, jenž je motorové vozidlo se zvýšenou průjezdností. V tomto případě patří vozidla do kategorie M1 a N1.

Připojení přívěsu:
Za motorové vozidlo s největší povolenou hmotností 3500 kg lze připojit přívěs o nejvyšší povolené hmotnosti 750 kg. Při použití motorového vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti 3500 kg lze připojit přívěs o nevyšší povolené hmotnosti 750 kg ( 3500 + 750 = 4250 kg).
Pozor, nezáleží na okamžité hmotnosti, ale na údajích uvedených v technickém průkazu silničního motorového vozidla a přípojného vozidla!
Další podrobnosti jsou uvedeny zejména v § 14, § 15 a § 16 vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, například:
Nebrzděná přípojná vozidla, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg (kategorieO1), mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schvalování technické způsobilosti nebylo stanoveno jinak.
Okamžitá hmotnost přípojného vozidla, jehož největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg (kategorie O1), nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, které je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.
Pokud Ministerstvo dopravy při schvalování technické způsobilosti typu přívěsu kategorie O1 a O2 nestanoví jinak, nesmí být největší rychlost přívěsu vyšší než 80 km/h. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob.

K písm. b):
Zemědělský nebo lesnický traktor jehož nejvyšší povolená hmotnost nesmí překročit 3500 kg. Pracovní stroj samojízdný je zvláštní vozidlo s vlastním zdrojem pohonu konstrukčně a svým vybavením určené pouze pro vykonávání určitých pracovních činností. Pracovní stroj samojízdný není zpravidla určený pro přepravní činnost, např. komunální nosič, komunální čisticí stroj, kolové rypadlo, kolový dozer, a jeho nejvyšší povolená hmotnost nesmí překročit 3500 kg.

K písm. c):
Vozidla uvedená pod písmenem a) s přívěsným vozíkem nebo obytným přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti která může převyšovat 750 kg (viz písm. c), přičemž hmotnost celé soupravy nesmí být vyšší než 3500 kg.
Nejvyšší povolená hmotnost přívěsného vozidla nesmí převýšit pohotovostní hmotnost (provozní hmotnost silničního motorového vozidla + hmotnost řidiče) tažného automobilu. Pohotovostní hmotností vozidla se rozumí hmotnost kompletně vybaveného vozidla, tj. s předepsaným nářadím a předepsanou výbavou, s plnou zásobou provozních hmot; do pohotovostní hmotnosti se zahrnuje i hmotnost pomocných nebo pracovních zařízení k vozidlu trvale (pevně) připojených (např. navijáky, nakládací jeřáby apod.) Např. 2500 kg + 1000 kg = 3500 kg
S řidičským oprávněním skupiny B je možno řídit traktor nebo pracovní stroj samojízdný s největší povolenou hmotnosti do 3500 kg s připojeným přívěsem za podmínek výše uvedených.

Řidičské oprávnění B + E
Podle § 81 odst. 10 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písm. c).

K odst. 10:
Motorová vozidla uvedená v § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb. jsou motorová vozidla (s výjimkou mopedu, motocyklu nebo motocyklu s postranním vozíkem), jejichž maximální přípustná (největší povolená) hmotnost nepřevyšuje 3500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče a traktory a pracovní stroje samojízdné, jejichž maximální přípustná (největší povolená) hmotnost nepřevyšuje 3500 kg.

Připojení přívěsu:
Za tato vozidla lze připojit jakékoli přípojné vozidlo za dodržení technických požadavků na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz, které jsou uvedeny zejména v § 14, § 15 a § 16 vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Hmotnost soupravy může přesáhnout 3500 kg.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 11:19

Tak já můžu řídit i rypadla a traktory do 3,5 tuny. To jsem ani netušil... :-) Ale těžko to někde využiju... :-(

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 11:58

Luboš: A to si představ, že od šestnásti můžeš řídit auto. Jawa Ydea rulez :-D
risan: Dík za info. Radši si dodělám "E". :-)


Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 12:26

Jestli to chápu, tak podle tohoto výkladu je (skoro) na nic kombinace B+E, protože na E sice můžu tahat přívěsy nad 750kg, ale v kombinaci s "B" to stejně nesmí přesáhnout těch uvedených 3500kg.
Tak kdo si tady bude dělat C+E aby mohl za T613 tahat alespoň 1000kg. Nehlašte se všichní. :-)
Zlatá armáda, konečně po 20ti letech vím na co mi to bylo :-) :-) .

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 15:22

Zkurvená armáda, budu si muset dodělat to C+E za svoje...

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2005 15:25

Toš já se hlásím. Můj ŘP skupinu C obsahuje ;-). Akorát jsem to trochu nestihl, byly doby, kdy se E pouze připsalo bez nějakých větších investic.


Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 07.01.2005 07:56

Chlapci, jen si to C+E pěkně odjezděte. Buďte rádi, že se něco naučíte. Ona to není zas až taková sranda. Už jsem viděl takové, co jim to jen napsali a oni pak neuměli najet se soupravou ani do zatáčky. Pak nemáme být v nehodovosti na předních místech, když si každý 18-ti letý frajírek chce hrát na tiráka.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 07.01.2005 11:24

Až mi poradíte autoškolu, kde uznají praxi a půjdeme rovnou ke zkouškám :-)...

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Honza Světlík _ (IP zapsáno)
Datum: 07.01.2005 22:50

Jojo, E se připsalo za desetikorunku po předložení dokladu, že smím na vojně řídít tank s přívěsem :) - takové zelené papír formátu řidičáku se skříženými meči, mým jménem a zaškrtnutým nápisem 40t

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Zdeno (IP zapsáno)
Datum: 28.06.2005 18:35

Zdravim chlapy
I měl bych dotaz, jak je to s oprávněním tahat přívěs za osobním autem (sk.B)
Nemám-li v řidičském oprávnění uvedeno (zapsáno) skupinu B+E ? Ačkoliv jsem vlastníkem skup. C+E, tak jeden z mých sqěllých nadřízených mě tvrdí, že pokud nemám v ŘP. zapsáno BE (a přitom CE vlastním) tak prý nemožu za os. autem táhnout vlek. A argumentuje mně tím, že např. ti majitelé ŘP, kteří si jej dělaly ještě dříve, než se zapisovaly Skupiny BE, CE, DE, tak ti jej mohou táhnout( protože příslušná úřednica při výměně starého ŘP když vidí sk. E tak téměř vždy dopsala BE, CE), zatímco ti, kteří si dělali vlek později, od platnosti nové novely, tak těm přísluší Pouze sk CE, nikoliv např. BE. Což mně připadne ganz uhozené, že bych musel dělat si papíry na vlek za osobák když jezdim v robotě s osmikola+vlek. :-D
Druhá otázečka navazujíc na tu první, mám-li ŘP sk. E, mohl bych táhnout za autobusem vlek? (Myšleno samozřejmě vozék na zavazadla, né podval. ;-) :-D
Kdo má pravdu, poradíte?
Děkuji


Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 09:13

Zákon 361/2000Sb. v platném znění:

par. 91, odst. 2. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu
a) C + E nebo D + E platí i pro skupinu B + E,
b) C + E platí i pro skupinu D + E, pokud má držitel řidičské oprávnění skupiny D.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Zdeno (IP zapsáno)
Datum: 29.06.2005 14:29

Díky za info.
Šéf se može jít klózat....
a já možu za osobáka vlek...
Ještě jednou Ď.


Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Jindra (IP zapsáno)
Datum: 13.08.2005 14:49

Ahoj te
Kombinace B+E k necemu je i neni, jen se porozhlidnete kolik jezdi ve vasem okoli kluku co tahaji plato ci karavan, a uz nekdo zazil bocni vitr? nebo houpani a skubani? Je pravda ze toto v autoskole nezazijete, neni moznost, ale pri ustalene jizde 80 km, kdyz vas predjizdi dodavka nejakych 130-140, mate celkem honicku ze se se soupravou udrzite na silnici, nehlede na to ze vetsinou prives je sirsi nez tahoun, a najednou silnicka ze ani dva osobaci se nevyhnou a ejhle zemedelec s pivkem v ruce za traktorem pluh a jede jako kdyz mu to patri...a myslite ze bude couvat? Pamatuju doby kdy plato tahalo kdejaky pako, s velkym P, a tech pruseru? Pulka ani nerespektovala vahu nakladu, kolikrat jsem potkal auto za tim plato a na nem v podstate to samy co to tahlo, dyt je to nesmysl, podivejte kolik jaky auto vazi, vetsina strednich aut v dnesni dobe ma 1500kilo, plato pod 400 neni, a sectete to, + tahoun a mate 3400 kilo, souprava, takze krom ofroudu, par dodavek a nejaky ten 2-2,5 litr neexistuje auto ktery muze tahnout nalozeny plato v kombinaci B+E...(pro srovnani : zrovna koukam na BMW 5 5000ccm, pohotovostni 1755, prives az 2100....staci? Kdyz nemas cecko, muzes si o plate nechat zdat) Karavan maly ma kolem 750, ale celkovou, ale kdo vazi co si snek do ulity jeste nalozi navic, stredni 1200-1500, takze takze vlastne karavan bez B+E nejde tahnout,je logicky ze to je hlavne pro pro sneky a chalupare..
Kouka nekdo z PČR pri silnicni na vahu soupravy? Ano kouka, ale jen u TIR...
To bylo dost velky odboceni, vim to ale kdyz uz clovek ma E, mel by urcite vedet kolik vlastne smi tahnout...
Zatim ahoj Jindra

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Honza S. (IP zapsáno)
Datum: 22.08.2005 21:07

To B+E, resp. C+E, to je zapsáno v těch novejch průkazech? Já mám starej z roku 1996 a mám tam je A,B,C,D,E,T, žádný plusy. E jsem si vyjezdil na vojně s náklaďákem. To mi to pak rozepíšou na víc skupin? Dík Honza


Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 23.08.2005 09:08

Nějak tak. Skupiny se uvádí jednak zepředu jako výčet písmen, přičemž dnes už na přůkazy zase nepíšou "B+E", jako se uvádí ve vyhláškách, ale "BE", takže tam budeš mít asi něco jako "A B C D BE CE DE" (T mi tam nenapsali, i když je mám, tak nevím jestli se tam nepíše nebo co?), zezadu jsou pak kolonky pro každou skupinu (je jich teď moc - celkem asi 15) a tam jsou data získání příslušného oprávnění. Tam už mám uvedeno i T. Je zajímavé, že například když jsem získal "CE", tak mi tam napsali stejné datum i k "BE", ale nevyplnili už třeba kolonku C1E, i když jako držitel oprávnění CE smím také jezdit s vozidly skupiny C1E.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: e.t. (IP zapsáno)
Datum: 06.10.2006 21:58

ty jses ale jouda, asi neumis cist..
<br />
1. s B+E (neni to KOMBINACE ale OPRAVNENI) muzes jakýmkoliv B (autem, dodavkou, cimkoliv) tahat cokoliv co to umi. Hmostnosti nemusis resit.
Tj. Patrolem (pohot. 1800 / max. 2600 - tazne 3500) tahas vozejk o 3500 - prepravnik 2 aut, jedno auto bude ten samej patrol a za nej das trabanta.
<br />
2. To tvoje C je ti k hovnu, pokud chces neco tahat osobakem (Bckem), resis opravnení B nebo B+E. Jeslti mas opravnení na tank, Boing, ponorku uz ti je k nicemu.
<br />
3. B+E byloo za 50kc kolek, ted je to za to ze jako vul jezdis v autoskole s dvoukolakem (myslim ze bez brzdy) a nechteji po tobe couvat. Myslis ze tim jses lepsi ridic?
<br />
4. tahat karavan je hovno, zkus tahat kone zivou hmotu.. nikdo te to nenauci.. vim ze kdyz se kone zapousti na vozejku (října kobyla a hrebec) máš co dělat to na dalnici udrzet ve dvou pruzich..
<br />
5. Ted jsem jel s hribetem s vozejkem co ma psano 1300. Holka se divila kde jsem se tak vyjezdil. Uz parkrat s nekym jela a rikala ze jsem jel fakt dobre (25 let me je)
<BR />
6. Mám auto (pohot. 1506 / max 1975 - tazne 1800 - max soupravy 3460).
Prelozim: <br />
a/muzu tahat na ridicak B vozejk az 1506 kg tezky (odstavec 4c)<br />
b/muzu tahat na ridicak B+E vozejk az 1800 kg tezky - Ale pokud nalozim vozejk na maximum, nesmim nalozit tolik auto abych se vesel na 3460 max soupravy <br />
c/muzu tahat na ridicak B+E vozejk 1800 kg tezky po dalnici na dalnicni znamku 3500 kg !!!!!
<br /><br />
paka nemam rad, ale pokud sedis v aute a neco tahas, nikdy nebudes ridit na ridicak C nebo C+E - NIKDY. mnoziny opravneni jsou disjunkni, tj v danem okamziku se bere prave 1 skupina podle toho jak se to co ridis vyhodnoti podle presnych pravidel. jasne ze kdyz budes mit vyssi (C+E) dostanes automaticky nizsi (B+E)
<br />
paka taky nemam rad.

risan napsal:

> Nějak tak. Skupiny se uvádí jednak zepředu jako výčet písmen,
> přičemž dnes už na přůkazy zase nepíšou "B+E", jako se uvádí ve
> vyhláškách, ale "BE", takže tam budeš mít asi něco jako "A B C
> D BE CE DE" (T mi tam nenapsali, i když je mám, tak nevím
> jestli se tam nepíše nebo co?), zezadu jsou pak kolonky pro
> každou skupinu (je jich teď moc - celkem asi 15) a tam jsou
> data získání příslušného oprávnění. Tam už mám uvedeno i T. Je
> zajímavé, že například když jsem získal "CE", tak mi tam
> napsali stejné datum i k "BE", ale nevyplnili už třeba kolonku
> C1E, i když jako držitel oprávnění CE smím také jezdit s
> vozidly skupiny C1E.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Audin (IP zapsáno)
Datum: 08.10.2006 20:26

Jo, a vůbec nejlepší je , když si pako vykládá zákony po svým :-D

1.Na sk. B+E musíš sakra řešit hmotnost, abys ses nedostal přes 3500kg
2. sk.C k hovnu není, naopak, až povezeš ty hajtry do klobásu přes Rakousko nebo Německo, vyžaduje policie C+E ikdyž řídíš osobní auto+vlek.
3.Pokuds tahal dvoukolák bez brzdy v autoškole co umí jezdit jen dopředu-Tvoje chyba-vybrals sis špatnou autoškolu.
4.zkus nejdřív tahat za sk. C cisternu a pak tady poučuj, co to umí udělat.
5. ve svých 25 máš jistě bohaté zkušenosti, hlavně na C+E, jezdit s hnojem na vozejku za sk.B umí kdekdo, takže pochvala od holky potěší.
6.pokud máš auto celkovou hmotnost 1975kg můžeš tahat vlek s nákladem max.1485kg pač jináč se dostaneš přes 3460kg
takže VŽDY, VŽDY když přeložíš nad tvejch 3460, co můžeš tahat na B+E s verglem, kterej máš, budeš potřebovat C+E i když sedíš v osobáku.

Howg :-P

to Ríšan-nenech se vytočit jako já :-P. e.t.- domů

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 09.10.2006 15:23

nevím jak na řidičák "B" někdo může tahat (ofiko) vozejk až 1506 kg - viz vynikající příspěvek e.t. asi v půlce.
A jinak souhlaím s tím, že kdo netahal cisternu, pokud možno poloprázdnou, tak neví co to udělá. Ty herky určitě váží míň než 6 kubíků čehokoliv tekutýho. A protože jsme v tatrafóru tak nejlépe za T111 nebo za T141. to ostatní nejsou auta pro pořádný chlapi :-) :-) .

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: zz (IP zapsáno)
Datum: 12.10.2006 20:11

je tady vubec někdo kdo ví a ne jenom myslí. na jedné straně tvrdíte, že například k autu 3 400 kg můžu připojit 750 kg (tj 3 400 + 750 = 4 150 kg) a na straně druhé, že jen 3 500 kg na celou soupravu. tak jak to vlastně je. jsem pako já nebo naši zákonodárci pepan napsal:

> nevím jak na řidičák "B" někdo může tahat (ofiko) vozejk až
> 1506 kg - viz vynikající příspěvek e.t. asi v půlce.
> A jinak souhlaím s tím, že kdo netahal cisternu, pokud možno
> poloprázdnou, tak neví co to udělá. Ty herky určitě váží míň
> než 6 kubíků čehokoliv tekutýho. A protože jsme v tatrafóru tak
> nejlépe za T111 nebo za T141. to ostatní nejsou auta pro
> pořádný chlapi :-) :-) .

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 12.10.2006 20:41

A co si to najít přímo v tom zákoně?

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 13.10.2006 09:29

No to bys snad po nich chtěl moc. Hledat něco v zákoně :-) :-). To je snadnější to nějak obejít, slušně řečeno, a doufat, že nenarazí na chytřejšího policajta a nebo, že se nic nestane. Jenom doufám, že takovej inteligent, jako je e.t., bez "E" a s trochu větším přívěsem se mi někdy opře o auto až to neubrzdí......

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: D.A (IP zapsáno)
Datum: 13.10.2006 12:03

Tak já nevím, no, ale ty koně bych doporučoval dát raději na vodítko, když se chtějí pářit na D1.

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: WN (IP zapsáno)
Datum: 20.10.2006 14:13

Podle mě je to jasné.
Se samotným B můžu:
buď podle §81 odst.4 písm. a) řídit auto do 3500 kg a k němu můžu připojit vlek do 750 kg (tedy maximálně 3500+750=4250 kg).
ANEBO podle §81 odst.4 písm. c) za autem do 3500 kg táhnout vlek těžší než 750 kg, ale ten musí být lehčí než pohotovostní hmotnost auta. V tomto případě ale celková hmotnost soupravy nesmí překročit 3500 kg. Tedy např.: auto 2500 kg (pohotovostní 1800 kg) + vlek 1000 kg.

Pro jiné případy musím mít B+E. Např.:
auto 2800 + vlek 800 = 3600 kg
auto 1400 (pohot. 900) + vlek 920 = 2320 kg

Vztah mezi částmi paragrafu a), c) je "NEBO" nikoliv "A SOUČASNĚ" !
Tuhle definici v zákoně si nevymysleli naši zákonodárci, ale je to překlad evropské směrnice a stejně to platí v celé EU. Podobné internetové diskuze o tom, co se dá tahat s B-řidičákem se vedou i na německých, rakouských a anglických webech (možná i jinde, ale třeba italsky nebo francouzsky nerozumím :-)). Tam to často vysvětlují pochopitelněji a na srozumitelných příkladech. Stačí si trochu zabrouzdat po netu.

Mimochodem, tomuto tématu se má v nejbližší době věnovat i Motožurnál Českého rozhlasu.


Re:Jak se jede s vlekem pro B
Autor: Jakub (IP zapsáno)
Datum: 05.04.2007 20:07

Dobrý den, chválim fórum za rozumné informace ohledne B+E.
Zítra jedu poprvé s vozíkem + lodě přes půl republiky, tak Vás žádám na co si mám dát především pozor. Osobně jezdím se Suzuki Vitarou 2litr, ale prý pojedu s plynovým Favoritem.... Je v něčem háček?
Děkuji za info. rady

Re: Jak je to s oprávněním tahat přívěsy
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 22.04.2007 11:01

Protože informace uvedené výše jsou poněkud protikladné, dovolím si vložit informace ze stránek odboru dopravy svého bydliště.


Skupina B :
Podle § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, přicházejí v úvahu v zásadě dva možné způsoby řízení jízdních souprav s řidičským oprávněním skupiny B. Písmena a) až c) totiž představují samostatné alternativy vozidel, resp. jejich souprav, jež lze s oprávněním skupiny B řídit.
Podle písmene a) cit. ustanovení motorové vozidlo, které má kromě místa řidiče nejvýše osm míst k sezení a jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. K tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Souprava tedy může mít následující složení: motorové vozidlo 3 500 kg + přípojné vozidlo až 750 kg = jízdní souprava 4 250 kg (ve všech uvedených případech se jedná o maximální přípustnou hmotnost).
Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující: tažné motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg, spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.


Skupina B+E :
Řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B+E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B+E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro brzděné a nebrzděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km.h-1 nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B+E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km.h-1. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.

Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny B i B+E příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).





Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.