Tatra klub web :  Diskusní fórum TKB
 
Jdi na stránku: Předchozí123
Aktuální stránka: 3 z 3
Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: martin havel (IP zapsáno)
Datum: 10.05.2003 15:54

Proč nelze na vzduchem chlazených motorech Euro 4?

Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 11.05.2003 08:52

Jde hlavně o emisní a hlukové limity, ty motory jsou stare více jak 20 let a neustále se na ně něco "nalepovalo" - mezichladiče, turba, vstřikování a pak upravy kvůli Euro1-3. Dále už zřejmě jít nelze...

Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: Jirka Jirout (IP zapsáno)
Datum: 11.05.2003 09:12

Hmm, já myslel, že pro vojenské aplikace je podstatně důležitější spolehlivost, jednoduchost údržby, odolnost a podobné vlastnosti. Ono někoho v armádě opravdu zajímá jaké emise má samohybná houfnice nebo obrněný transportér? :-O Za chvíli snad začnou dělat katalyzátory i na laufy střelných zbraní.

Jak dopadaly vodou chlazené motory na východní frontě je obecně známo, stejně jako to, že Tatry byly ve Wehrmacht vysoce ceněné. Dnešní vodou chlazené motory budou asi o něco dál, ale stejně...

Bavil jsem se s kamarádem, co žil pár let v Kamerunu. Tatra 138 a 148 jsou prý nejoblíbenější auta právě kvůli vzduchem chlazeným motorům a jinde nevídané snadnosti údržby.


Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: Martin Kopřivnice (IP zapsáno)
Datum: 11.05.2003 09:50

Jde hlavne o unifikaci výroby(montáže :o)) a sjednocení se standarty v rámci NATO - proto cizi motory a navíc, o spolehlivosti poslednich vzduchacu se taky da spekulovat... Ale hlavne nase motory jsou pri relativne nizkem vykonu hodne ziznive a na to slysi i vojaci, emise a hluk jsou druhotná zalezitost. Koncepce motoru je nekdy ze 60 let + to co jsem psal vyse... Takze jsme opet doma... A navíc diky tem dodatecnym upravam je motor T815 vsechno jen ne snadno udrzovatelny...

Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 12.05.2003 09:23

On ten motor taky pořád funguje jen s mechanickým čerpadlem. Ale taky jsem slyšel hezký argument proti vzduchem chlazenému motoru: koupíš automatickou převodovku, koupíš retardér a ono to všechno má výměník olej-voda. Co s tím? Vyvíjet za drahé peníze vzduchem chlazený Euro-4 motor (asi by šlo) a pak tam kvůli zbytku auta dobastlit vodní okruh? Svět je asi někde jinde než v dobách Afrikakorps a Stalingradského kotle.

Re: Konec a.s. TATRA...?
Autor: Radek (IP zapsáno)
Datum: 12.05.2003 12:47

Jen za účelem rozšíření poznatků používám čtvrtým rokem plně sntetický olej klasifikace SAE 5W-50 a ačkoli má v kat. motorech 613-4i při provozu pouze na benzín výměnnou lhůtu 30.000 km, já ho měním po 20.000 km (provoz benzín/LPG). Určitě zde někdo namítne, že "prolévat" plnou syntetiku konstrukčně 40 let starým motorem je blbost, ale já tyhle námitky klidně snesu, neboť : a/ ten "sajrajt" a karbon z toho motoru ten olej opravdu dostal, b/ při velkoobchodní ceně a ze známosti jsem na tom při ceně za litr stále mnohem lépe, než s původním Castrolem GTX3 protec, c/ na motoru je čtrnáctým rokem stále tentýž ocelový olejový chladič (který díky používání slušného oleje ne a ne prasknout).
K tomu přetěsňování podotýkám, že pokud by nějaký č.... v Kopřivnici (nebo ještě v Příboru ?) osadil do motoru výfuková gufera Goetze a ne ty černý klumpy z Gumokovu (holt ty přidělené Goetzy asi potřeboval jeho strýček na šmelinu), nic bych nepřetěsňoval a ani bych tedy neviděl, jaký přínost syntetický aditivovaný olej pro motor je.

Jdi na stránku: Předchozí123
Aktuální stránka: 3 z 3


Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.