Re: Motor T603B?
Autor:
Petr Nešněra (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 14:24
Motor T603B je taky do elektrocentrály. Elektrocentrály s motorem T 603 se vyráběly ve 2 typech:
1) elektrocentrála 15 kVA (12 kW) - 4pólový generátor, 1 500 ot/min.,
motor T 603 B
2) elektrocentrála 30 kVA (24 kW) - 2pólový generátor, 3 000 ot/min.,
motor T 603 C
Obě elektrocentrály byly na první pohled stejné, laik je nerozezná (stejná skříň kapotáže, stejný unifikovaný vojenský jednoosý podvozek PAJ-1A, resp. K1A nebo KO 75A.
Tyto elektrocentrály se původně vyráběly v národním podniku MEZ Frenštát pod Radhoštěm, později již jen typ 30 kVA se vyráběl v podniku Bratislavské elektrotechnické závody v Bratislavě (asi do 2. poloviny 60-tých let).
Rozdíly mezi motory:
T 603 B: otáčkový regulátor 1 500 ot/min., motor seřízen na výkon
25 k.s. při 1 500 ot./min., spotřeba 8 litrů/hod. při plném zatížení
T 603 C: otáčkový regulátor 3 000 ot/min., motor seřízen na výkon
45 k.s. při 3 000 ot./min., spotřeba 15 litrů/hod. při plném zatížení.
Motory T 603 B a T 603 C se odlišují otáčkovým regulátorem, karburátorem, olejovými chladiči(!) a myslím, že také vačkovou hřídelí.
Kromě toho existoval ještě motor T 603 D a údajně ještě i typ T 603 E.
Typ T 603 D byl tzv. zástavbový motor, byl opatřen spojkou, vývodovým hřídelem ze spojky, hliníkovou litou komorou spojky s odlitými patkami pro upevnění motoru a pákou ručního vypínání spojky. Motor měl odstředivý regulátor otáček. Komora spojky měla osazené kuličkové ložisko pro uložení vývodového hřídele. Vývodový hřídel měl válcové zakončení s drážkou pro pero a byl určen pro univerzální montáž řemenice, kardanového unašeče, HARDY-spojky nebo ozubeného kola. Motor T 603 D byl určen pro pohon stavebních kompresorů, vrátků a pod. (Ještě v polovině 70tých let jsme stavební kompresor s tímto motorem měli v podniku).
Motor T 603 E byl údajně opatřen ručně řazenou reverzní mechanickou převodovkou a byl určen pro pohon vojenských říčních člunů, vyráběných počátkem 50tých let v loděnicích v Komárně. Nikdy jsem neviděl žádnou konkrétní technickou dokumentaci k typu T 603 E, ale faktem je, že pozdější větší vojenské čluny (tzv. motorvesla) z Komárenských loděnic byly poháněny naftovým motorem TATRA T 111 právě s ručně řazenou reverzní převodovkou a vzhledem k této analogii by tedy informace o motoru T 603 E mohla být správná.
K motorům T 603 verze A, B, C, D (a samozřejmě automobilním verím F, G, H) mám technickou dokumentaci (katalogy, příručky). O motoru T 603 E nemám kromě výše uvedené informace nic a uvítal bych jakékoliv konkrétní technické upřesnění.