Technické problémy :  Diskusní fórum TKB
 
Jdi na stránku: 123Následující
Aktuální stránka: 1 z 3
12 v akumulátor
Autor: otto (IP zapsáno)
Datum: 31.12.2006 10:54

Je možné dát 12 v akumulátor do tatry 613 namísto dvou 6 v akumulátorů?

Re: 12 v akumulátor
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 31.12.2006 21:31

Je. Dokonce je možné tam dát dva 12V akumulátory místo dvou 6V akumulátorů.......

Re: 12 v akumulátor
Autor: Jindra 613 (IP zapsáno)
Datum: 01.01.2007 14:05

Já osobně tam mám jeden malej akumulátor co se přesně vejde místo
jedné 6V baterie je z nějakého diselu či co a s Tatrou nemá žádné problémy.
Jednou sem to jen zkusil jestli to utáhne a používám ji bez problémů i
v zimě.

co se týká zapojení dvou 12V akumulátorů paraelně k tomuto řešení bych se osobně nepřikláněl protože je budeš muset rozpínat jinak ti jimi bude protékat vyrovnávací proud.



Jindra

Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 01.01.2007 18:13

A čím mémě zkušeností a znalostí, tím hlasitěji je třeba paralelní spojení dvou akumulátorů odsuzovat... Za domácí úkol, Jindřichu, si můžeš zkusit namalovat schéma, kde žádný vyrovnávací proud nepoteče. Je k tomu třeba "jen" správně rozhodit spotřebiče a použít alternátor se dvěma usměrňovači. Jen je otázka, zda-li to má cenu, když dosud nikdo neohlásil problémy s paralelním spojením akumulátorů (zato si můžeme pravidelně počíst hlasy teoretiků proč to určitě není dobrý nápad).

Ten jeden malej akumulátor co tam máš stačí v zimě právě tak na to, abys nastartoval. Když si předtím budeš náhodou chtít zatopit (no ano, aby to nezávislé topení k něčemu bylo), už se ti nemusí podařit odjet. Pro tento případ doporučuji pořídit startovací kabely průřezu alespoň 6.3mm2 ;-).


Re: 12 v akumulátor
Autor: Jindra 613 (IP zapsáno)
Datum: 01.01.2007 18:48

na to se dá říct jen jedno di se bodnout



Jindra

Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 01.01.2007 19:41

Co to? Bylo uraženo ego majitele nadpozemského vozu? ;-). Ona T613 startuje i s akumulátorem 12V/44Ah, ale to je řešení, které bych uživatelům tohoto vozu nikdy nedoporučil. On je totiž rozdíl, jestli auto vytáhnu jednou za čas z teplé garáže, abych zamachroval před kamarády nebo jestli ho skutečně používám v běžném provozu.

Otto, další informace, včetně fotografií upevnění baterie 12V/74Ah, jsou třeba tady: http://www.tatraportal.sk/forum/viewtopic.php?t=1940
I tam se pochopitelně můžeš dočíst, jak je paralelní spojení dvou baterií špatné. Opět od lidí, kteří to nikdy nezkusili.


Re: 12 v akumulátor
Autor: radek (IP zapsáno)
Datum: 01.01.2007 20:41

Ó, další zaručeně problematiky znalý theoretik, chjo, kde se takoví lidi pořád berou, že jim to není blbý takhle pořád opruzovat s něčím, o čem nemají ani páru. Ladis se určitě bodnout nepůjde, spíš se zrovna Jindřichu náramně baví.....

Re: 12 v akumulátor
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 08:30

Ona ta skutečnost, že se zapojí dva olověné akumulátory paralelně a funguje to sedí i teoreticky, jen člověk s teorií nesmí skončit u ideálního zdroje napětí.

Souhlasím plně s Ladisem a Radkem. To, že motor T613 nastartuje i na malou baterii (třeba 44Ah) vůbec není důkazem toho, že to pro běžný celoroční provoz postačí.

Re: 12 v akumulátor
Autor: Palo (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 12:03

Najideálnejšie riešenie je jedna 12V baterka s primeranou kapacitou ale tá sa nemestí ani do jedného s kastlíkov.Ked už sa zdroj musí z priestorového dvôvodu deliť na dva, je to z môjho pohladu asi takto:

2x12V
výhody:
-nižšia cena
-vélký výber akumulátorov čo sa týka výrobcov a hlavne kapacity
-pri poruche jedného z nich druhý aku dokáže zabezpečiť dodávku energie potrebného napätia

nevýhody:
-pri vnútornom skrate niektorého článku jedného aku., čo sa hlavne u starých zle udržiavaných batérií občas stane, sa ten druhý vibíja vyrovnávacími prúdmi.
-nutnosť doplnenia druhého kábla ktorý môže byť dosť drahý aj ked sa môže použiť menší prierez
-starostlivosť o 12 článkov, to ale u nových tzv. bezúdržbových akum. odpadá

u 2x6V
sú výhody a nevýhody v podstate naopak ako u 2x12V

Re: 12 v akumulátor
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 13:32

hezký začátek Nového roku. Už delší dobu jsem se nezasmál, tak jsem musel začít pročítat tuto přiblblou diskuzi.
Pro zastánce 2x12V mám otázky:
Když jedna z těchto 12V baterek "zestárne" dřív, poznám to nebo ne??
Co získám montáží 2x12V oproti 2x6V??
Pokud někdo přemýšlí nad úsporou xx Kč (nebo Sk) když si místo 2x6V koupí 1x12V, tak si myslím měl tatry okamžitě zbavit, protože není hoden s tímto nadpozemským vozem jezdit. :-) :-) Rozdíl nějakých ušmudlaných 1500,- nemá cenu vůbec řešit. S T613 se váží jiné, podstatně vyšší, výdaje.
V r. 1997 jsem zakoupil aku 2x 6V značky Varta (ještě asfaltové, údržbové, a před loňskou zimou jsem je vzal ( po 8mi letech) odnesl tomu samému prodejci, dostal na ně slevu á 50,- a za to, že jsem stálý zákazník ( po 7mi letech) mi dal další slevu á 100,- a za 3400 Kč ( upozorňuji s DPH) jsem si odnesl nové, tentokrát bezúdržbové, aku Varta 2x 6V. Jediný problém byl, že jsem musel předělat rámečky. Ty nové AKU jsou 0,5cm užší a o 0,5 cm delší. A pokud zase vydrží jako ty staré, tak určitě auto přežijou. Zrovna tak jako ty aku předtím, také byly ve dvou vozech.
Nebo snad někdo víte o nějaké výhodě použití 12V AKu, ať jedné nebo dvou, oproti 2x 6V?? Prosím řekněte mi jí, a nebo radši ne. Chci umřít pitomej, hlavně se nezabývat těmito píč....nami, co čím nahradit.
P.S. doufám, že jsem se nikoho nedotkl.

Re: 12 v akumulátor
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 13:51

Nějaké výhody by se našly, zejména ve zvláštních případech.

Jedna 12V (řekněme značková 60Ah+, obstojný startovací proud):
- je to levnější
- vozidlo je provozováno již jako veterán pouze přes léto, vyšší kapacita dvou šestek se nevyužije
- provozovatel má více aut, každé vyjede jen několikrát do roka a je tudíž silně neefektivní mít pro každé zvláštní baterii. Přehodit jeden akumulátor je snazší než dva
- v případě nečekané závady na baterii je u nás i v mnoha jiných zemích snazší sehnat 12V provedení, šestka je běžně na objednávku třeba do druhého dne, tzn. nižší prostoje

Dvě 12V (kapacita 40Ah+, obstojný startovací proud)
- je to levnější
- výhoda vyšší kapacity, zejména v zimě
- v případě nečekané závady na jedné baterii je velká šance, že k nastartování postačí pouze ta druhá

Re: 12 v akumulátor
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 14:35

Mno, moje praktická zkušenost říká, že když jsem kupoval nové, stejně tak jako "repasované" 6V Akumy, vyhazoval jsem je vždy 3. zimu každodenního provozu za pečlivého dobíjení, doplňování elektrolytu. Potom jsem v jednom autě vyzkoušel dvě 40Ah dvanáctky "vedle sebe" - jedna Varta a jedna Bosch (já zvíře, ale v mém obchodě zrovna dvě stejné neměli a já potřeboval jet) - deklarované parametry ovšem měly stejné. Tehdy zpanikařen řečmi o vyrovnávacích golfských proudech jsem je vyjímal a nabíjel každou zvlášť mimo auto. Tak jsem taky zjistil, že po třech letech provozu jedna zkolabovala. To už mě přestalo bavit otevírat dva kastlíky, další rok a půl jsem dojezdil (už pouze 7 teplejších měsíců v roce) na tu zbylou. V té době už jsem měl v autě, které jezdí jenom občas, novou 44Ah 12V a nebyl problém, posloužila opět necelé 4 roky.
Ke dnešku jsou všechny aku dříve nakupované pro Tatry jako nové vyřazené a do kterékoliv T613 vždycky strčím 1x12V před jízdou z jiného "nabíjecího vozidla". Tyto baterky mám celkem 4, všechny ve věku 5-7 roků a kupodivu se stále těší pevnému zdraví, v zimě i v létě. (Jen mimochodem, v tomto tisíciletí jsem snad nekupoval akumulátor, zatím mi jich přichází dostatek s přikupovanými hoblíky a dárci orgánů :-D.)

Resumé: Ať jsem tam měl cokoliv v jakékoliv kombinaci, musel jsem obměňovat po 2,5 až 3,5 letech a řeči prodavačů o 7 zimách bez starostí mi cuchaly nervy. Teď jsem dočasně bezstarostný, mám Akumu Comfort, bezúdržbovou Bosch Silver i obyčejné špuntíkové Varty, všechny fachčí.
Ovšem, co udělám do budoucna při opětovném celoročním provozu, zatím váhám. Buď se rozhodnu pro nějakou kompromisní 12V (někde na půl cesty mezi 40 a 80 Ah ;-) ), nebo zkusím rozdělit dvě "malé" 12V - jednu pouze pro bufa a audio s odpojitelným dobíjením a případným každodenním oživením za mínusových telpot,druhou pro jízdu a světla klasicky na altíku. Uvidíme. Aspoň bych vysledoval, jestli aspoň jedna z nich přesáhne ty "magické" 4 roky služby.

Re: 12 v akumulátor
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 14:38

táto problematika tu bola už niekoľkokrát riešená a nezmieriteľnosťou 2 táborov mi to začína trocha pripomínať známu debatu o plyne v Tatre... ;-)
aj tak sa každý cíti ako najmúdrejší, dáva to tým druhým patrične pocítiť a spraví si po svojom....

nakoľko však ja sa najmúdrejší necítim, bez hanby priznám, že nie som odborník na elektrotechniku a aj keď na vec mám svoj názor, ktorý som tu už viackrát prezentoval, uvítal by som od Rišana bližšie vysvetlenie riadkov: "...Ona ta skutečnost, že se zapojí dva olověné akumulátory paralelně a funguje to sedí i teoreticky, jen člověk s teorií nesmí skončit u ideálního zdroje napětí...."



Příspěvek byl zeditován (02. 01. 2007 14:41)

Re: 12 v akumulátor
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 14:44

Někdy je příjemné brát některé systémy jako black box ;-).

Re: 12 v akumulátor
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 15:54

... uvítal by som od Rišana bližšie vysvetlenie riadkov: "...Ona ta skutečnost, že se zapojí dva olověné akumulátory paralelně a funguje to sedí i teoreticky, jen člověk s teorií nesmí skončit u ideálního zdroje napětí...."

No já pochopil, že nebezpečím paralelního zapojení akumulátorů je vyrovnávací proud. Vyrovnávací proud teče v případě, že akumulátory mají rozdílné napětí. Přitom napětí akumulátoru není konstantní, jako je tomu u ideálního zdroje napětí, ale naopak kolísá podle toho, jak je akumulátor nabit. Má-li jeden akumulátor vyšší napětí než druhý, poteče sice vyrovnávací proud, ale jeho velikost bude velmi rychle klesat na neměřitelnou hodnotu, protože energie jím přenášená se neztrácí (alespoň valná většina), ale ukládá do druhého akumulátoru. Jeho napětí roste, až se vyrovná s druhým (tohle školní model s ideálními zdroji neumí). No a napětí druhého zase třeba o něco poklesne. Bavíme se o desetinách či setinách voltu. Je to normální proces nabíjení a vybíjení akumulátoru, který by neměl mít výrazný vliv na jeho životnost, takovým situacím je automobilový akumulátor během provozu vozidla vystavován. Takže to normálně bude dlouhodobě

Souhlasím však s táborem odpůrců, že tento mechanismus nebude fungovat v případě, kdy dojde ke zkratu jednoho článku. Pak poteče vyrovnávací proud neustále.

Re: 12 v akumulátor
Autor: ondrej (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 16:05

vďaka - ja som myslel práve na ten posledný havarijný prípad...
inak by tie vyrovnávacie prúdy mali byť - za predpokladu rovnakého stavu (a veku) akumulátorov skutočne zanedbateľné. Problém môže však skutočne nastať pri havárii jedného z článkov a táto situácia v praxi asi nie je ošetrená. Ostáva už potom na každom, akú mieru rizika je tu ochotný podstúpiť...

Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 16:11

No vidíš Pepane, já si za cenu 2400Kč včetně DPH odnesl dva nové stříbrné akumulátory Varta 12V/55Ah (tj. 110Ah celkem), kteréžto mají tu výhodu, že když nechám spát v autě dítě a nechci aby zmrzlo, mohu nechat běžet topení, aniž bych se bál, že nenastartuju. Taky je možné zatopit půl hodiny před jízdou a sednout do již vyhřátého vozu. Je možné, že tyto věci lze provádět i s konfigurací 2x 6V, mě to však nefungovalo. Rád se však nechám poučit, nejlépe tabulkou hodnot napětí na baterii, měřeném v intervalech 10min po dobu 1h při puštěném kufrovém bufu a pomocném ventilátoru a následném startu vozidla při teplotě okolí -20°C. Akumulátory předpokládám průměrně nabité a nedobíjené mimo vozidlo.

Vyrovnávací proud mezi bateriemi umím měřit.


Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 17:22

Souhlasím však s táborem odpůrců, že tento mechanismus nebude fungovat v případě, kdy dojde ke zkratu jednoho článku. Pak poteče vyrovnávací proud neustále.

Neustále? Navrhuji na tomto principu postavit Perpetuum Mobile ;-). Ale teď vážně. Zkrat článku jednoho z paralelně zapojených akumulátorů nepředstavuje žádné zvláštní nebezpečí.

Uvažujme nejprve stav, kdy k tomuto dojde u stojícího vozidla. I kdyby došlo k dokonalému zkratu nepřekročí napětí na zbývajících článcích 13.5V / 5 = 2.7V, což odpovídá napětí plně nabitého akumulátoru. Všechen síran je již rozložen a další přiváděná energie by se spotřebovala jen k rozkladu vody. Ve skutečnosti bude toto napětí nižší, ale je mi líno jej odečíst z vybíjecí křivky. Vzal jsem extrémní případ, kdy by druhý akumulátor obsahoval nekonečné množství energie. Nebezpečím by mohlo být pouze plynování akumulátoru při prudkém nabíjení. Teorie o tom, že by mohlo dojít ke zborcení desek vlivem vysokého nabíjecího proudu a/nebo přehřátí akumulátoru neberu - v takovém případě by k tomu muselo docházet i při použití startovacích kabelů. Vyrovnávací proud nepřekročí 100A.

Mnohem nebezpečnější je stav, kdy ke zkratu článku dojde při běžícím alternátoru. Tady je ovšem jedno, kolik akumulátorů je spojeno paralelně. Na ty "zdravé" nemá porucha vliv a zbývající články vadného akumulátoru jsou trvale přebíjeny.


Re: 12 v akumulátor
Autor: Palo (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 17:48

pri skrate jedného článku je problém aj to že druhý (zdravý) akumulátor poklesne na napätie dajme tomu 10V a to sa vlastne pri 6 článkoch rovná stavu vybitého aku.vyrovnávací prúd bude určite hlboko pod 100A

Re: 12 v akumulátor
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 18:02

A trvalým přebíjením se docela úspěšně ničí...

Agente, do baterií se nedolévá elektrolit, ale vždy pouze destilovaná voda! To se pak není čemu divit, že baterie odejde po třech letech. ;-) Mně zatím všechny (asi 10 ks) vydržely vždy přes 6 let. Rekord drží sada osmiletých šestek 6M2 ve chromce, které ještě tuhle sezónu asi odslouží. :-)

Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 18:06

Palo: Ano, šlo mi o to ukázat, že paralelně řazené akumulátory mají v běžném provozu své výhody (každý z nich má samozřejmě svůj odpojovač) a že ani při poruchovém stavu žádné nebezpečí nehrozí.

Pepan: Uniklo mi, že jsi nestál o vysvětlení... Nečtu dnes moc pozorně, tak promiň. Všimni si však, že nikdo se zastánců konfigurace 2x 12V ji nikomu nenutí. Pouze poukazujeme na její výhody a víme, že ne každý je využije. Ale jestli mě něco může naštvat, pak demagogická tvrzení o skrytých záludnostech a číhajících nebezpečích tohoto řešení. Dále si všimni, že původní dotaz byl zodpovězen hned na začátku. A pak se objevil chytrák... Jsem samozřejmě rád, že se ti podařilo koupit dva šestivoltové akumulátory a určitě jimi své historické vozidlo osadím, ale pro běžný provoz si, s dovolením, užiju luxus jistoty nohou v teple :-p.


Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 18:26

A trvalým přebíjením se docela úspěšně ničí...

Jistě, naprosto stejně jako když odejde článek na jednom ze dvou šestivoltových akumulátorů. Jen se současně ničí i dobrý akumulátor. To jsi nám chtěl říct?


Re: 12 v akumulátor
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 18:45

Jasně že ano. U šestek chybějící článek poznáte hned při prvním startu, zatímco u dvou paralelně zapojených dvanáctek to zdaleka tak zjevné nebude, dokud neodpravíte i druhou baterii...

Re: 12 v akumulátor
Autor: ladis (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 18:54

Ale jasně, že to bude zjevné. Přečti si to ještě jednou - zvlášť pozorně co napsal Paľo.


Re: 12 v akumulátor
Autor: Luboš (IP zapsáno)
Datum: 02.01.2007 19:05

Já bych řekl, že to u auta v provozu nepoznáte. Žádný voltmetr v tatře nemáte a přes noc vám ta slabší baterie tolik proudu nevycucne.

Re: 12 v akumulátor
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2007 08:26

Ladis: "Neustále? Navrhuji na tomto principu postavit Perpetuum Mobile . Ale teď vážně. Zkrat článku jednoho z paralelně zapojených akumulátorů nepředstavuje žádné zvláštní nebezpečí."

Omlouvám se za použití slova "neustále". Samozřejmě že je to špatně a je moje chyba, že jsem konec svého příspěvku takto odflákl, když jsem byl nucen jej rychle odeslat a věnovat se něčemu jinému. Energie v baterii je konečná, takže proud určitě bude také klesat a po určité době klesne na neměřitelnou hodnotu.

Re: 12 v akumulátor
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2007 08:46

Nikomu nevnucuju řešení 2x 6V!! Jen jsem s ním v celoročním provozu spokojen. Pokud by existovala možnost někam napasovat - bez úprav - 12V/ 70 - 100Ah, tak proč ne. Jenom se mi nelíbí paralelní spojení dvou akumulátorů. Článek může odejít vždy a u každé baterie, ale dvě paralelně zapojené se nemusí stejně nabíjet, vybíjet. Pokud jsou v pořádku tak jim asi ani nevadí vyrovnávací proud.
Ládis, jenom malá poznámka, když ti odejde jeden článek tak napětí není 5 * 2,7 (nevím jak jsi na to přišel), ale kolem 10V. :-). Při zkratu článku bude vyrovnávací proud kolem 20A až do úplného vyrovnání napětí. A 10V je málo. Pokud poběží motor tak veškerý proud alternátoru půjde do vadného aku tzn. nenabije se ani jeden.
Samozřejmě pro toho, kdo jezdí pouze přes léto je ze všech důvodů výhodnější 1x 12V ve velikosti která se vejde do kaslíku.

Re: 12 v akumulátor
Autor: D_A (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2007 10:39

Luboši, elektrolit tady na východě žádný nemáme a pokud jsi měl náhodou na mysli elektrolyt, tak jsem nepsal v 7., nýbrž ve 2. pádě. Samozřejmě, že destilkou. => Plácáš.

Ad "Já bych řekl, že to u auta v provozu nepoznáte. Žádný voltmetr v tatře nemáte ...": Tak to si otři čočky na špionážním teleskopu. Samozřejmě, že máme, dokonce ani palubní ampérmetr není nepřekonatelný problém.

Re: 12 v akumulátor
Autor: risan (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2007 12:50

Pepan: Ládis, jenom malá poznámka, když ti odejde jeden článek tak napětí není 5 * 2,7 (nevím jak jsi na to přišel), ale kolem 10V.

To já Ladisovi rozumím. Odešel jeden článek, zbylo jich 5. "Zdravá" baterka těchto pět článků krmí napětím maximálně 13,5V, takže na každý ze zbylých 5-ti článků nemocné baterky zbude 2,7V. Zkratovaný článek pochopitelně nula.

Pepan: Při zkratu článku bude vyrovnávací proud kolem 20A až do úplného vyrovnání napětí.

Jak jsi došel k té hodnotě?

Re: 12 v akumulátor
Autor: pepan (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2007 22:05

Těch 20A je velmi přibližná hodnota kterou jsem odpozoroval z nabíječky (ne čínské). Pokud chci nabíječkou krmit aku proudem 20A, tak musí být napětí nabíječky asi o 2 - 3V vyšší.
Pokud dobře počítám tak vadná aku má napětí 10V a zdravá 12V. Rozdíl se musí vyrovnávacím proudem vyrovnat, že ano? Tzn. , že vyrovnávací proud poteče až do úplného vyrovnání napětí a kapacita zdravé baterky se bude ztrácet zahříváním vadného článku.

Jdi na stránku: 123Následující
Aktuální stránka: 1 z 3


Toto fórum je dočasně otevřeno pouze ke čtení. Prosím, zajděte sem zase později.
This forum powered by Phorum.