Souhlasím však s táborem odpůrců, že tento mechanismus nebude fungovat v případě, kdy dojde ke zkratu jednoho článku. Pak poteče vyrovnávací proud neustále.
Neustále? Navrhuji na tomto principu postavit
Perpetuum Mobile ;-). Ale teď vážně. Zkrat článku jednoho z paralelně zapojených akumulátorů nepředstavuje žádné zvláštní nebezpečí.
Uvažujme nejprve stav, kdy k tomuto dojde u stojícího vozidla. I kdyby došlo k dokonalému zkratu nepřekročí napětí na zbývajících článcích 13.5V / 5 = 2.7V, což odpovídá napětí plně nabitého akumulátoru. Všechen síran je již rozložen a další přiváděná energie by se spotřebovala jen k rozkladu vody. Ve skutečnosti bude toto napětí nižší, ale je mi líno jej odečíst z vybíjecí křivky. Vzal jsem extrémní případ, kdy by druhý akumulátor obsahoval nekonečné množství energie. Nebezpečím by mohlo být pouze plynování akumulátoru při prudkém nabíjení. Teorie o tom, že by mohlo dojít ke zborcení desek vlivem vysokého nabíjecího proudu a/nebo přehřátí akumulátoru neberu - v takovém případě by k tomu muselo docházet i při použití startovacích kabelů. Vyrovnávací proud nepřekročí 100A.
Mnohem nebezpečnější je stav, kdy ke zkratu článku dojde při běžícím alternátoru. Tady je ovšem jedno, kolik akumulátorů je spojeno paralelně. Na ty "zdravé" nemá porucha vliv a zbývající články vadného akumulátoru jsou trvale přebíjeny.