Re: T713
Autor:
radek (IP zapsáno)
Datum: 24.09.2004 08:50
Že by se jako někde v nějaké stodole šroubovala parodie na moderní vůz za použití pouze 36 let staré konstrukce skeletu a agregátu T613? Kdo by to proboha kupoval? To by musela být "limitovaná" serie pro tzv. "tatrováky" při ceně optimálně několika pytlíků kávy, ne ? :-D Já osobně si tedy myslím, že produkce osobních vozidel za něco stála (a dala se nazvat úspěšnou) tak do roku 1956. Potom už to šlo od desíti k pěti. (Jak kdysi někdo prohlásil, od doby, kdy z té fabriky vyhnali posledního "němce", to podle toho vypadalo). A konec výroby osobních vozů (který posledním modelům udělil jistou "exkluzivitu", projevující se zejména ve šmelině s nimi) byl myslím tak nějak rozumným krokem v situaci, kdy prostě parodie na moderní vůz (model T700) nemohla být konkurenceschopná k čemukoli této třídy, co bylo v těch letech na trhu. A tuplem ne za tu cenu, za kterou byla nabízena. Kde se stala chyba ? No pravděpodobně ti majetnější lidé, co by osobní Tatru eventuelně i na sklonku 90tých let zakoupili (a tím ji jaksi upřednostnili před nákupem libovolého vozu této třídy zahraniční provenience, což mohla být tehdy už pouze srdeční záležitost, protože zdravý rozum by velel něco úplně jiného) jaksi za tu sumu očekávali už docela běžné prvky vybavení, kvalitu a podobně. A ono se to jaksi nekonalo. O přístupu výrobce a značkových servisů k zákazníkům ani nemluvím.
Chcete-li pánové OBNOVIT výrobu osobních vozů, výkresy podvozkových skupin T613 rozhodně nebudou stačit. Stačí se rozhlédnout kolem sebe, co kolem nás dnes jezdí. Vezměte si třeba předválečné osobní Tatry - to byl sortiment, to bylo typů, modelů, verze pro prezidenty, ale taky pro živnostníky, méně majetné lidi, .... , navíc ve srovnání s ostatními výrobci byly Tatry vždy dostatečně "jiné", preciznější, konstrukčně dotažené, prostě když se řeklo Tatra, každý věděl o co jde a co to je. Nevím, možná měli všechny ty formy a přípravky na T613 naházet do pece už v tom "revolučním" roce a dotáhnout spíš T625. Na svou dobu to byla poměrně unikátní stavba a pravděpodobně by po další léta posloužila jako velmi kvalitní odrazový můstek pro další produkci. Ale to je všechno minulost. Dnes provozujeme své "veterány" a pár let ještě pravděpodobně budeme (ačkoli mateřský výrobní závod dělá všechno možné, abychom nemohli), ale přijde čas, kdy to prostě skončí a už nebude do čeho přesednout. Zastrkáme to do stodol a garáží, budeme se na to chodit dívat a vzpomínat.